لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۲

راست‌گرایان در انتخابات پارلمانی لهستان پیروز شدند


یاروسلاو کاچینسکی در میان گروهی از شهروندان از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است در حالی‌که شماری از مخالفانش او را خطری جدی برای آینده لهستان می‌دانند
یاروسلاو کاچینسکی در میان گروهی از شهروندان از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است در حالی‌که شماری از مخالفانش او را خطری جدی برای آینده لهستان می‌دانند

حزب راست‌گرا و محافظه‌کار «قانون و عدالت» توانسته‌ است در انتخابات پارلمانی سوم آبان ماه در لهستان، پس از سال‌ها، به پیروزی گسترده‌ای دست پیدا کند.

نتایج اولیه حاکی‌ست که این حزب ممکن است بتواند برای نخستین بار از زمان فروپاشی کمونیسم در سال ۱۹۸۹، بدون ائتلاف با دیگر احزاب، دولت تشکیل دهد.

دولت در لهستان توسط نخست‌وزیر، که از سوی حزب پیروز انتخاب می‌شود، اداره می‌شود. در این کشور مقام ریاست‌جمهوری نیز وجود دارد که اختیاراتی در زمینه سیاست خارجی و دفاعی بر عهده آن است. آندژی دودا، رئیس‌جمهوری فعلی لهستان نیز از اعضای حزب قانون و عدالت بود.

قانون و عدالت از پیش خانم بئاتا شیدلو را به عنوان نخست‌وزیر، در صورت پیروزی در انتخابات، برگزیده بود.

حزب میانه‌روی «بنیاد مدنی» که با ائتلاف با یک حزب کوچکتر طی سال‌های گذشته دولت را در دست داشت، بر اساس نظرسنجی‌های پس از انتخابات تنها ۲۳ درصد از آرا را از آن خود کرده است.

حزب قانون و عدالت‌ تا ۳۸ درصد از آرا و حزب پاول کوکیز، ۹ درصد از آرا را از آن خود کرده‌اند.

پاول کوکیز، یک نوازنده و خواننده موسیقی راک است که طی ماه‌های گذشته به طور فزاینده‌ای محبوب شده و اکنون در جمع گروه‌ها و احزابی به شمار می‌رود که مانند «قانون و عدالت»، رویکردی ناسیونالیستی دارند.

رهبری قانون و عدالت برای سال‌ها در دست یاروسلاو کاچینسکی، نخست‌وزیر پیشین و برادر رئیس‌جمهوری اسبق لهستان است.

لخ کاچینسکی، برادر او، در سانحه هواپیما در روسیه جان خود را از دست داد.

یاروسلاو کاچینسکی، تنها زندگی می‌کند، به شدت مخالف روسیه است، و از جمله سیاست‌مداران اروپایی‌ست که رویکردی منتقدانه به اتحادیه اروپا دارند.

لهستان طی سال‌های گذشته چه از نظر اقتصادی و چه در زمینه دیپلماسی تغییرات بسیاری کرده و اکنون از مهم‌ترین قدرت‌های سیاسی اروپای مرکزی به شمار می‌رود.

دونالد توسک، نخست‌وزیر و رهبر پیشین «بنیاد مدنی» در حال حاضر رئیس اتحادیه اروپا است.

پیروزی «قانون و عدالت» در اوج بحران ناشی از پناهجویان صورت گرفته و در حالی‌ست که این حزب و دیگر راست‌گرایان لهستان به شدت مخالف سیاست «درهای باز» کشورهایی مانند آلمان بر سر مسئله پناهجویان و سهمیه‌بندی آنها هستند.

XS
SM
MD
LG