لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۷

نظرسنجی «راسموسن ریپورتس» از شهروندان آمریکا در مورد فرمان منع ورود


موسسه «راسموسن ریپورتس»* براساس نظر سنجی که چند روز پیش از صدور فرمان دونالد ترامپ انجام شده، می‌نویسد اکثریت رای‌دهندگان آمریکایی با ممنوعیت موقت ورود شهروندان ۷ کشور به خاک آمریکا، تا زمانی که دولت بتواند به شکل موثرتری افراد «مظنون به تروریسم» را شناسایی کند، موافق بودند.

براساس نتایج اين نظرسنجی حدود ۵۷ درصد از رای دهندگان آمریکایی با ممنوعیت ورود پناهجویان اهل هفت کشور ایران، عراق، سوریه، یمن، لیبی، سومالی و سودان به مدت ۹۰ روز موافق بودند. حدود ۳۳ درصد با آن مخالف و ۱۰ درصد نیز ممتنع بودند.

تقریبا به همین منوال حدود ۵۶ درصد با ممنوعیت ورود مسافران اهل این هفت کشور تا زمانی‌که دولت آمریکا بتواند کار شناسایی و کنترل در مرزها را بهبود ببخشد موافق بودند، حدود ۳۲ درصد مخالف و ۱۱ درصد ممتنع بودند.

راسموسن ریپورتس می‌نویسد این واکنش ها با نتایج نظرسنجی انجام شده در ماه اوت تفاوت چندانی نکرده است.

در آن زمان نیز حدود ۵۹ درصد از رای دهندگان با دیدگاه ترامپ موافق بودند که گفته بود «تا زمانی‌که دولت فدرال قابلیت های خود برای شناسایی افراد مظنون به تروریسم را افزایش نداده مهاجرت شهروندان اهل کشورها و مناطق بسیار خطرناک جهان که سابقه صدور تروریسم دارند به مدت ۹۰ روز بايد ممنوع شود».

از نتایج نظرسنجی اخیر می توان دریافت که ۸۲ درصد از رای دهندگان جمهوری‌خواه و حدود ۵۹ درصد از افرادی که طرفدار هیچ حزب سیاسی خاصی نیستند از این ممنوعیت حمایت کرده‌اند. در مقابل ۵۳ درصد رای دهندگان دمکرات با آن مخالفند و حدود ۳۴ درصد آنها از این ممنوعیت حمایت کرده‌اند.

درصد زنان و مردان در میان موافقان و مخالفان این فرمان تقریبا یکسان است. اما جوانان به نسبت سالمندان کمتر حامی آن هستند. درصد مخالفان این ممنوعیت در شهروندا آفریقایی‌آمریکایی از سایر گروه‌های نژادی بالاتر است.

در میان حامیان دونالد ترامپ بیش از ۷۰ درصد از این ممنوعیت‌ها حمایت کرده و در نقطه مقابل حدود ۷۰ درصد از مخالفان رئیس‌جمهوری با این فرمان او به شدت مخالف بودند.

اکثریت رای‌دهندگان با طرح باراک اوباما برای پذیرش هزاران پناهجو از خاورمیانه و آفریقا مخالف بوند. حدود ۶۲ درصد گفته‌اند این طرح باراک اوباما تهدیدهای امنیت ملی در داخل آمریکا را افزایش می دهد.

دیدگاه شماری از هواداران منع ورود

شبکه خبری سی ان ان نیز درگزارشی دیدگاه‌های حامیان فرمان دونالد ترامپ برای ممنوعیت ۹۰ روزه ورود شهروندان ۷ کشور اسلامی را منعکس کرده است.

به طور خلاصه طرفداران این ممنوعیت می‌گویند:

«ما از پناهجویان و مهاجران متنفر نیستیم، ولی اولویت امنیت خود ما آمریکایی هاست.»

«با توجه به حملات تروریستی که در داخل آمریکا روی داده دولت باید سخت‌گیرتر باشد و پناهجویان و مهاجران قانونی می‌توانند ۹۰ روز صبر کنند تا روش‌های جدید کنترل به اجرا درآید.»

«با توجه به جرائمی که مهاجران مسلمان طی دو سال اخیر در آلمان و سایر کشورهای اروپایی مرتکب شده‌اند ما در آمریکا باید ورود آنها را محدود و به‌شدت کنترل کنیم.»

«در تاریخ آمریکا مهاجران هنگام ورود به این کشور همواره به دلایل مختلف کنترل می‌شدند و امروزه نیز خطر تروریسم و تبهکاری تشدید کنترل را توجیه می‌کند.»

مدافعان اجرای این ممنوعیت در مجالس قانونگذاری آمریکا نیز می گویند هدف اصلی آن تضمین امنیت بیشتر برای آمریکاست. برخی از آنها تاکید کرده‌اند که از «ممنوعیت ورود مسلمانان» حمایت نمی‌کنند بلکه طرفدار تشدید کنترل در زمینه مهاجرت برای تمامی کسانی هستند که می‌خواهند وارد آمریکا شوند.

فرمان اجرایی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، با اعتراض‌هایی در میان شماری از سیاست‌مداران دمکرات، گروه‌های مدنی و شهروندان آمریکا روبه‌رو شده‌است. برخی از متحدان غربی ایالات متحده نیز از این دستور انتقاد کرده‌اند. از سوی دیگر رئیس‌جمهوری آمریکا با تاکید بر اینکه این فرمان موقتی برای پیدا کردن راه‌کارهای «بررسی پیشنیه» دقیق اتباع خارجی‌ست، می‌گوید هدف از آن حفاظت از مردم آمریکا و خاک آن کشور است.

—————————————

* راسموسن ریپوریتس، یک موسسه نظرسنجی در ایالات متحده است. این موسسه در سال ۲۰۰۳ میلادی تاسیس شده و به سنجش افکار عمومی، امور سیاسی، رویکرد مردم به رئیس‌جمهوری و نظیر این‌ها در سطح ملی و ایالتی می‌پردازد. این موسسه از سوی شماری از رسانه‌ها مانند وال‌استریت‌حورنال و اسلیت ستوده شده و برخی دیگر مانند نیویورک‌تایمز نیز از نحوه نظرسنجی‌های آن انتقاد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG