لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۵

امپراتوری‌های اینترنتی


اینکه‌ که گوگل و فیس‌بوک، پربازدیدترین وب سایت‌ها در تقریبا هر کشوری هستند، چندان تعجب‌آور نیست.

اما شاید جالب‌تر این است که در کجا چنین نیستند. با استفاده از داده‌های عمومی سایت خدمات ترافیک وب «آلکسا»، ‪و‬بلاگ اطلاعات جغرافیای انستیتوی اینترنت آکسفورد، نقشهٔ جهان را براساس محبوب‌ترین وب‌سایت‌ها در هر کشور ترسیم کرده است.

این نقشه که به سبک نقشه‌های قلمرو امپراتوری‌ها ترسیم شده، تحت عنوان «عصر امپراطوری‌های اینترنت» انتشار یافته است.

با اینکه پژوهندگان پی‌بردند «گوگل» و «فیس‌بوک» در میان کاربران اینترنت در سراسر جهان حاکمیت برتر دارند اما در این میان استثناهایی قابل توجه وجود دارد.

مجله فارین‌پالیسی در گزارشی در این مورد می‌نویسد روزنامه «صدی الوطن»، برای نمونه، پربازدیدترین وبسایت در منطقه فلسطینی است، در حالی که سرویس روسی خدمات ایمیل «Mail.ru» در قزاقستان غالب است.

ژاپن و تایوان آخرین سنگرهای «یاهو» هستند، و در روسیه موتور جستجوی «یاندکس» در صدر این فهرست است.

در این بررسی نقاط کوری نیز وجود دارد؛ «آلکسا» فاقد اطلاعات در مورد کشورهایی با جمعیت اینترنتی کوچک، از جمله مناطق جنوب صحرای آفریقا است.

چین یک مورد به‌ویژه جالب است: موتور جستجوگر چینی «Baidu» بیشترین بازدید در کشور را دارد، اما موفقیت آن ممکن است بعضاً توسط دولت طراحی شده باشد. همانطور که حدس و گمان می رود - و برخی شواهد نشان می دهد - مقامات چینی با منافع کسب و کار محلی تبانی کرده‌اند تا سهم گوگل از بازار را به نفع «بایدو» و شرکت‌های دیگر محدود کنند. (مواردی گزارش شده که کاربران چینی در بازدید از گوگل به‌طور مرموزی به «بایدو» هدایت می‌شوند. «بایدو» این موضوع را که دولت به آن دست بالاتر را در رقابت داده است، تکذیب. امروز «بایدو» کنترل حدود ۸۰ درصد از بازار جستجوی چین را در دست دارد و با توجه به داده های «آلکسا» که پژوهندگان آکسفورد مورد پرسش قرار داده‌اند، به تازگی پیشتاز بازار در کره جنوبی نیز شده است (گوگل چین را در سال ۲۰۱۰ ترک کرد، اما هنوز پورتالی در هنگ‌کنگ دارد). در نقشه‌ای که پژوهشگران آکسفورد منتشر کرده‌اند اندازه کشورها بر اساس اندازه جمعیت اینترنتی‌شان ترسیم شده‌ است.

فعلا نسبت به برتری گوگل نمی‌توان تردید کرد. گوگل نه تنها سایت برتر در ۶۲ کشور از جمله ایران از میان ۱۲۰ کشور ردیابی شده است، بلکه پژوهندگان اشاره می‌کنند که در میان ۵۰ کشور که فیس‌بوک را به عنوان پربازدیدترین وبسایت دارند ۳۶ کشور از آن میان، گوگل را در رتبهٔ دوم دارند و ۱۴ کشور دیگر «یوتیوب» را که هم‌اکنون متعلق به گوگل است.
XS
SM
MD
LG