لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۳

پرتغال قهرمان جام ملت‌های اروپا شد


تیم ملی فوتبال پرتغال با پیروزی ۱-۰ مقابل فرانسه، برای اولین بار موفق شد جام ملت‌های اروپا را نصیب خود کند.

دیمتری پایت ارزشمند‌ترین بازیکن یورو ۲۰۱۶ شد. روی پاتریسیو نیز عنوان بهترین گلر جام را به خود اختصاص داد.

دیدار نهایی یورو ۲۰۱۶ را فرانسه میزبان مسابقات و پرتغال برگزار کردند. رقابتی سرشار از شگفتی، با اوج و فرودهای مکرر در روند مسابقه.

هنگامی که در ۲۴مین دقیقه، کریستیانو رونالدو را با پای مصدوم و چشمانی اشکبار گذاشتند روی برانکارد تا زمین را ترک کند، دشوار بود تصور اینکه او حدود دو ساعت بعد، جام قهرمانی را بالای سر خواهد برد.

فرانسه در این بازی با ترکیب هوگو لوریس، باکاری سانیا، لورن کوشیلنی، ساموئل اومتیتی، پاتریس اورا، پل پوگبا، ماتوئیدی، سیسوکو (مارسیال)، گریزمان، دیمیتری پایت (کومن ۵۸)، الیور ژیرو (ژینیاک) موفق به حفظ جام نشد.

در طرف مقابل روی پاتریسیو، سدریک سوارز، په په، خوزه فونته، رافائل گوئره‌رو، ژائو ماریو، ویلیام کاروالیو، آدرین سیلوا (ژائو موتینیو)، رناتو سانچز (ادر)، نانی، کریستیانو رونالدو (ریکاردو کوارشما) توانستند شگفتی بزرگی در تاریخ رقابت‌ها به ثبت برسانند.

پرتغالی‌ها در حالی قهرمان شدند که غیر از بازی با ولز، در دیگر دیدارها نتوانستند در طول ۹۰ دقیقه به پیروزی برسند، گرچه شکستی هم متحمل نشدند.

یکی از نکات جالب در دیدار نهایی، شباهت‌های فینال یورو با کوپا آمریکا بود. هر دو مسابقه در وقت قانونی بدون گل به پایان رسید. در هر دو بازی نیز کاپیتان‌های دو تیم که بهترین بازیکنان جهان هستند، اشک ریختند.

گرچه برخلاف مسی و اعلام خداحافظی‌اش، اشک‌های رونالدو عاقب تبدیل به خنده‌های پایان مسابقه، بالا بردن جام و برپایی جشن قهرمانی شد.

ادریتسو آنتونیو ماچه‌دو لوپز که خود در فوتبال فرانسه شاغل است، در دقیقه ۷۹ به میدان آمد تا تاریخ را برای تیم ملی فوتبال پرتغال ورق بزند.

او در دقیقه ۱۰۹ با حرکت در پشت محوطه جریمه و شوت غافلگیر کننده به سمت مخالف، توانست کشورش را برای نخستین بار به جام قهرمانی برساند.

این گل در حالی به ثمر رسید که هم روی پاتریسیو درون دروازه پرتغال و هم هوگو لوریس در تیم فرانسه، شبی درخشان را سپری کردند و بار‌ها دروازه تیم خودی را از فروپاشی نجات دادند. ​

پرتغال در سال ۲۰۰۴ عنوان نایب قهرمانی مسابقات را با شکست در برابر یونان به دست آورده بود. کریستیانو رونالدو در آن رقابت‌ها نیز عضو تیم ملی پرتغال بود.

فرانسه در جام‌های ۱۹۸۴ با میشل پلاتینی و ۲۰۰۰ با زیدان توانست به قهرمانی برسد. جام ۲۰۱۶ نخستین نایب قهرمانی خروس‌ها در تاریخ مسابقات محسوب می‌شود.

آنتوان گریزمان مهاجم فرانسه با‌‌ همان شش گلی که تا پیش از دیدار فینال به ثمر رسانده بود، عنوان آقای گلی یورو ۲۰۱۶ را به دست آورد. گرچه وقتی او، ژیرو و ژینیاک موقعیت‌های متعدد فینال را هدر می‌دادند، جای خالی کرین بن زما محسوس بود.

فرناندو سانتوس سرمربی ۶۱ ساله پرتغال، تیمش را با وجود سوم شدن در گروه F به سکوی قهرمانی رهنمون کرد. او سابقه هدایت تیم ملی یونان در جام جهانی ۲۰۱۴ و باشگاه‌هایی مثل بنفیکا، پورتو، اسپورتینگ لیسبون، پائوک و پاناتینایکوس را در کارنامه دارد.

دیدیه دشان سرمربی فرانسه بعد از شکست تیمش گفت: فرصت خیلی خوبی برای قهرمانی در در خانه از دست دادیم. هیچ حرفی برای گفتن ندارم و فقط باید افسوس بخورم. نمی‌خواهم بهانه بیاورم ولی یک روز کمتر از حریف استراحت کردیم.

XS
SM
MD
LG