لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۴۷

سفیر آمریکا در سازمان ملل: شورای امنیت نباید بر عملکرد ایران در منطقه چشم بپوشد


خانم پاور می‌گوید «پیشرفت در موضوع [مربوط به برنامه] اتمی ایران، نباید باعث شود تا شورای امنیت سازمان ملل در برابر دیگر اقدامات ایران در ایجاد بی‌ثباتی در خاورمیانه کوتاه بیاید»
خانم پاور می‌گوید «پیشرفت در موضوع [مربوط به برنامه] اتمی ایران، نباید باعث شود تا شورای امنیت سازمان ملل در برابر دیگر اقدامات ایران در ایجاد بی‌ثباتی در خاورمیانه کوتاه بیاید»

سامانتا پاور، سفیر دولت اوباما در سازمان ملل، در آخرین نشست خود در شورای امنیت پیش از آنکه جای خود را به سفیر دولت ترامپ بدهد، خواستار مقابله علیه عملکرد ایران در ایجاد آنچه «بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه» توصیف کرد، شد.

خانم پاور، ۲۹ دی ماه، خواستار حفظ تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران شده و می‌گوید «پیشرفت در موضوع [مربوط به برنامه] اتمی ایران، نباید باعث شود تا شورای امنیت سازمان ملل در برابر دیگر اقدامات ایران در ایجاد بی‌ثباتی در خاورمیانه کوتاه بیاید».

ایالات متحده، و متحدان آن در غرب آسیا، بارها ایران را متهم به «ایجاد بی‌ثباتی» در منطقه کرده‌اند. برای نمونه آمریکا و شماری از متحدان آن در خاورمیانه، گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان را «گروه تروریستی» می‌دانند؛ گروهی که ایران متحد و حامی اصلی آن است. کشورهایی مانند اسرائیل به‌تاکید گفته‌اند جلوی هرگونه ارسال سلاح از سوی ایران برای این گروه را می‌گیرند.

ایران انتقادها از عملکرد خود در منطقه غرب آسیا را رد کرده و ضمن بیان اتهام‌های مشابه به واشینگتن و نیز متحدان آن، می‌گوید «در حال نبرد با تروریسم» است.

سامانتا پاور گفته است «ما در این شورا(ی امنیت) لازم است در کنار هم ایران را مجبور کنیم، تن به اجرای کارآمد تعهداتش در ارتباط با قطعنامه ۲۲۳۱ بدهد. به‌ویژه اعمال محدودیت‌ها در مورد صادرات تسلیحات و موارد مشابه، [اجرا شود]».

شورای امنیت سازمان ملل متحد، ۲۹ تیر ماه ۱۳۹۴ با صدور قطعنامه‌ای از توافق نهایی حاصل‌شده بین ایران و گروه ۱+۵ اعلام حمایت کرده بود. در این قطعنامه، تحریم‌های اتمی برچیده شدند، اما شماری از محدودیت‌های تسلیحاتی همچنان ادامه دارند؛ از جمله تحویل فناوری موشک بالیستیک و سلاح سنگین به ایران، باید با تأیید اعضای شورای امنیت، انجام شود، که ایالات متحده اعلام کرده بود چنین چیزی را وتو خواهد کرد. محدودیت‌ها در زمینه فناوری موشک بالیستیک برای هشت سال و محدودیت سلاح سنگین برای پنج سال باقی ماند و تحریم جنگ‌افزارهای متعارف علیه ایران نیز برای پنج سال ادامه پیدا می‌کند. ⇦​بیشتر بخوانید

ایران تاکید کرده است به فعالیت‌های نظامی خود، برای نمونه در توسعه برنامه موشکی‌اش، که به گفته تهران «با اهداف دفاعی صورت می‌گیرد»، ادامه می‌دهد.

خانم پاور تا دو روز دیگر جای خود را به خانم نیکی هیلی، نامزد پیشنهادی دونالد ترامپ برای نمایندگی این کشور در سازمان ملل، می‌دهد.

سامانتا پاور، از جمله کسانی‌ست می‌گوید توافق اتمی میان ایران و شش قدرت جهانی کارآمد بوده و عاقلانه است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، به آن پایبند باشد. خانم هیلی نیز به تازگی گفته است برای واشینگتن بهتر است توافق اتمی ایران را مورد «بازبینی» قرار دهد تا اینکه از آن به‌طور یکجانبه کنار بکشد. ⇦بیشتر بخوانید

XS
SM
MD
LG