لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۳

پارالمپیک؛ زهرا نعمتی هفتمین مدال طلا را برای ایران به دست آورد


زهرا نعمتی، با کسب مقام نخست در رشته ریکرو تیراندازی با کمان، کاروان پارالمپیک ایران در ریو را صاحب هفتمین مدال طلا کرد.

خانم نعمتی قهرمان پارالمپیک پیشین در لندن در رشته تیر و کمان است و پرچمدار کاروان المپیک ایران در ریو نیز بود.

او موفق شده با نتیجه ۶ بر ۴ حریف خود، چون یان‌وو، از چین را شکست دهد.

پیش از خانم نعمتی، ساره جوانمردی دیگر ورزشکار زن، موفق شده بود در رشته تیراندازی با تپانچه، دو مدال طلا کسب کند و تاریخ‌ساز شود. اکنون دومین بانوی ایرانی با دو مدال طلا در مسابقات پارالمپیک، یکی از بهترین نتایج تاریخ بازی‌ها را برای ایران کسب کرده‌است.

زهران نعمتی در عین حال در مسابقات تیمی نیز، همراه ابراهیم رنجبر، به مدال نقره دست یافته‌است.

خانم نعمتی در بازی‌های آسیایی در سال ۱۳۹۴ سهمیه المپیک ریو را به دست آورده بود.

او که پیشتر عضو تیم ملی تکواندوی بانوان بود، در پی سانحه رانندگی در ۱۳۸۳، ویلچرنشین شد و پس از آن بود که به رشته تیر و کمان روی آورد.

زهرا نعمتی پرچمدار کاروان المپیک ایران بود و هم در المپیک و هم در پارالامپیک شرکت کرده‌است. شمار ورزشکارانی که هر دو بازی‌های تابستانی، یعنی المپیک و پارالمپیک شرکت کرده‌اند، بسیار کم است. او در رقابت‌های پارالمپیک لندن نیز موفق شده بود طلا بگیرد که در آن زمان نخستین مدال طلا برای بانوان ورزشکار ایرانی در سطح المپیک و پارالمپیک محسوب می‌شد.

در روز شانزدهم بازی‌های ریو، تیم ایران با مجموع ۱۹ مدال، هفت طلا، شش نقره و شش برنز، در رده ۱۴ جدول پارالمپیک ریو قرار دارد. چین، «بریتانیا و ایرلند شمالی»، اوکراین، آمریکا و استرالیا، رده‌های نخست تا پنجم را از آن خود کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG