لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۳

حمله طالبان به کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان با مرگ مهاجمان پایان یافت


دود ناشی از حمله و انفجار در محل کاخ ریاست‌جمهوری و ساختمان‌های نزدیک به آن
دود ناشی از حمله و انفجار در محل کاخ ریاست‌جمهوری و ساختمان‌های نزدیک به آن
در ساعت شش و سی دقیقه صبح روز سه‌شنبه، چهارم تیرماه، به کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان در کابل حمله شد؛ ساعتی پس از آن رئیس پلیس کابل به خبرنگاران گفت که همه مهاجمان در این حمله کشته شده‌اند.

طالبان مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است.

سخنگوی این گروه به خبرگزاری فرانسه گفته است افراد این گروه شبه‌نظامی «به عنوان هدف اصلی به دفتر سی‌آی‌ای (سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا در هتل آریانا)، و در کنار آن به مقر ریاست جمهوری و وزارت دفاع در همان نزدیکی حمله کرده‌اند».

خبرگزاری رویترز نیز سخنان مشابهی را به نقل از سخنگوی طالبان منتشر کرده است.

ژنرال ایوب سالنگی، رئیس پلیس کابل، می‌گوید مهاجمان پیش از آنکه خودرویی که همراه داشته‌اند را منفجر کنند از آن بیرون پریده‌اند.

ژنرال سالنگی به رویترز گفته است که زدوخورد با مهاجمان نود دقیقه به درازا کشیده است.

ژنرال داود امین، معاون فرماندهی امنیتی کابل نیز به رادیو آزادی (بخش افغانستان رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی) گفت که حمله خاتمه یافت، اما او در ساعات نخستین پس از این حمله در مورد تلفات ناشی از آن جزئیاتی ارائه نکرد.

رادیو آزادی می‌گوید این حمله به ورودی شرقی این کاخ انجام شده است.

خبرنگار رادیو آزادی از کابل می‌گوید صدای بیش از ده انفجار را در محل شنیده است.

رویترز می‌گوید گروهی از کودکان که در حال رفتن به مدرسه بودند نیز در محل بودند.

یک مقام دولتی افغانستان به این خبرگزاری گفته است که مهاجمان با آتش گشودن خودشان را به ساختمان‌های اطراف محل رساندند.

قرار بود حامد کرزی در ساعت نه صبح به وقت کابل در کاخ ریاست‌جمهوری با خبرنگاران دیدار کند.

این حمله به یکی از امن‌ترین محله‌های کابل انجام شده که تحت مراقبت شدید قرار دارد. حمله طالبان به کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که گفت‌وگوهای صلح پیش‌بینی شده در آن کشور میان دولت و طالبان، بی‌آنکه آغازی فراگیر داشته باشد، بی‌فرجام مانده است.

طالبان اخیرا یک دفتر نمایندگی در دوحه، پایتخت قطر، گشوده‌اند و قرار بود که آمریکا نیز با این گروه به گفت‌وگویی مستقیم و رسمی بنشیند.

اما حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان، هرچند نخست در مورد آن واکنشی تاییدآمیز نشان داد، اندکی بعد از بازگشایی این دفتر، از آن انتقاد و قرارداد امنیتی با آمریکا و گفت‌وگوهای پیش‌بینی شده را معلق کرد.

با این همه ایالات متحده آمریکا همچنان امیدوار است که به گفت‌و‌گوهای صلح با طالبان دست یابد و مقام‌های افغان نیز در آن همراه باشند.

روز گذشته و بیش از حمله به کاخ ریاست‌جمهوری جیمز دابینز، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان و پاکستان، در این مورد با حامد کرزی در کابل دیدار و گفت‌وگو کرد.

او قرار بود در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی که برای ساعت ۹ صبح پیش‌بینی شده بود همراه با حامد کرزی به جمع خبرنگاران بیاید.

جیمز دابینز پیشتر در گفت‌وگو با خبرنگاران دیدار روز گذشته با کرزی را «مثبت» عنوان کرده بود؛ در عین حال گفت واشینگتن در مورد چگونگی بازگشایی دفتر طالبان در قطر عصبانی‌ست.

دابینز گفته است که استفاده از عنوان «امارت اسلامی» و نشانه‌ها با آنچه پیشتر گفته شده بود تفاوت شد.

این موضوعات با واکنش و ناراحتی مقام‌های افغان نیز روبه‌رو شده بود.

نمایندگان طالبان در نخستین روز پس از بازگشایی این دفتر در جمع خبرنگاران زیر پرچمی نشسته بودند که عنوان «امارت اسلامی افغانستان» بر آن نقش بسته بود.
XS
SM
MD
LG