لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۳

سرکنسول ایران در سلیمانیه: تمایلی به ضعیف‌شدن اتحادیه میهنی کردستان نداریم


سعدالله مسعودی، سرکنسول ایران در سلیمانیه عراق تاکید کرده‌است، تهران هرگز مایل نیست که اتحادیه میهنی تضعیف شود.
سعدالله مسعودی، سرکنسول ایران در سلیمانیه عراق تاکید کرده‌است، تهران هرگز مایل نیست که اتحادیه میهنی تضعیف شود.

سعدالله مسعودی، سرکنسول ایران در سلیمانیه عراق، می‌گوید تهران علاقه‌ای ندارد اتحادیه میهنی کردستان، در جریان اختلافات درونی این گروه، ضعیف شود، ولی در حال حاضر دست به «میانجی‌گری» میان رهبران آن نزده‌است.

به گزارش «رووداو» و شبکه «ان‌آر‌تی» عراق، آقای مسعودی ۱۴ شهریور ماه در جمع گروهی از خبرنگاران در سلیمانیه، گفته است «خبرهای مربوط به اعزام یک هیئت ویژه از تهران (برای میانجی‌گری) درست نیست، اما ما از ظرفیت‌های خود به عنوان کنسولگری، برای آرام کردن اوضاع (اختلافات درونی اتحادیه میهنی) استفاده کرده‌ایم».

آقای مسعودی در عین حال این موضوع را رد کرده‌است که گروه‌های مخالف در اتحادیه میهنی، به ایران سفر کرده و در مورد اختلافات خود مذاکراتی کرده‌ باشند. سرکنسول ایران گفته است این حزب، سازوکار رهبری خود را دارد و «نیازی به دخالت خارجی برای حل مشکلاتش ندارد».

شبکه ان‌آر‌تی و برخی دیگر رسانه‌های اقلیم کردستان و خود عراق می‌گویند یک هیئت ایرانی روز شنبه گذشته در سلیمانیه بود تا با میانجی‌گری، از شدت اختلافات بین دسته‌‌بندی‌های موجود در اتحادیه میهنی بکاهد. گزارش‌هایی نیز از حضور هیئتی آمریکایی برای میانجی‌گری منتشر شده‌است.

اتحادیه میهنی کردستان، از بزرگ‌ترین گروه‌های سیاسی اقلیم کردستان عراق، ۴۰ سال پیش تاسیس شده و جلال طالبانی، از زمان تاسیس آن تا کنون، دبیرکل آن بوده‌است. تهران و این گروه از دهه‌های گذشته و نیز در جریان جنگ ایران و عراق به یکدیگر نزدیک بودند. آقای طالبانی چهار سال پیش سکته کرد، سپس برای درمان به خارج از عراق رفت و در حال حاضر نیز به نظر می‌رسد در رهبری اتحادیه، نقش کم‌تری دارد.

شبکه رووداو می‌گوید روز پنج‌شنبه گذشته گروهی داخل اتحادیه میهنی، از جمله معاون اول و دوم حزب، اعلام کردند شورایی برای تصمیم‌گیری و رهبری اتحادیه ایجاد کرده‌اند. در سوی دیگر اما هیرو ابراهیم احمد، همسر جلال طالبانی، این تلاش‌ها را فاقد وجاهت خوانده و از اعضای حزب خواسته برای رایزنی و تصمیم‌گیری در این مورد گرد هم آیند.

سعدالله مسعودی، سرکنسول ایران در سلیمانیه عراق، گفته است تهران «هرگز تلاش نمی‌کند که وضعیت در اتحادیه میهنی بدتر شود، و اگر رقابت درونی افزایش پیدا کند، ایران باید نقش میانجی را برعهده گیرد». این مقام ارشد ایرانی در اقلیم کردستان عراق تاکید کرده‌است تهران هرگز مایل نبوده و نیست، که اتحادیه میهنی ضعیف شود.

رسانه‌های متمرکز بر رخدادهای اقلیم کردستان در عراق، می‌گویند اختلافات و رقابت‌های درونی «اتحادیه میهنی»، دومین حزب قدرتمند اقلیم، ممکن است به نیروهای امنیتی آن نیز بکشد و آن‌ها به شکلی وارد این رقابت‌ها شوند. بنا بر گزارش‌ها رهبران سیاسی و اطلاعاتی حزب از نیروهای امنیتی خواسته‌اند در مسائل داخلی «بی‌طرفی» خود را حفظ کنند.

XS
SM
MD
LG