لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۳

دستیار ترامپ گزارش‌ «دیدار قریب‌الوقوع او با پوتین در ایسلند» را تکذیب کرد


شان اسپایسر
شان اسپایسر

شان اسپایسر، از دستیاران ارشد رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، در واکنش به گزارشی در مورد «برنامه دیدار پیش‌روی» ۴۵مین رئیس‌جمهوری آمریکا و رئیس‌جمهوری روسیه در ایسلند، آن را «صد در صد جعلی» توصیف کرده‌است.

روزنامه بریتانیایی «ساندی‌تایمز»، به تازگی در گزارشی به نقل از مقام‌های بریتانیایی، گفته بود دونالد ترامپ، پس از آغاز به کار به‌عنوان رئیس‌جمهوری ایالات متحده، قصد دارد در نخستین سفر خارجی‌اش، در نشستی در ایسلند، با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دیدار کند.

شان اسپایسر، که قرار است در دولت آقای ترامپ نقش سخنگوی کاخ سفید را ایفا کند، در واکنش به این گزارش در توئیتر خود گفته «درست نیست. این گزارش صد در صد جعلی‌ست».

وزیر خارجه ایسلند، در پاسخ به پرسش یک وب‌سایت خبری در مورد گزارش «ساندی‌تایمز» گفته دولت متبوعش از چنین برنامه احتمالی باخبر نیست، اما ابراز تمایل کرده بود که نقشی در کاهشِ تنش‌ها میان واشینگتن و مسکو ایفا کند.

به گفته گودلاگور تور «اگر مقام‌های رسمی در واشینگتن درخواست رسمی به دولت ایسلند برای چنین نشستی ارائه کنند، ما به آن با دیده مثبت می‌نگریم و تلاش برای بهبود روابط آمریکا و روسیه را در میان اقدامات خود قرار می‌دهیم».

از نظر تاریخی دیدار رهبران آمریکایی و روس در ایسلند سابقه دارد و در اکتبر ۱۹۸۶، رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری آمریکا و میخائیل گورباچف، دبیر کل حزب کمونیست شوروی، در این کشور دیدار کرده بودند. البته گفت‌وگوهای آن‌ها در آن مقطع نتیجه‌ای نداشت، اما ثمره تلاش‌ها، یک سال بعد به امضای «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» انجامید که سندی کم‌سابقه به‌شمار می‌رود.

با این حال خبر «ساندی‌تایمز» با بیش از یک تکذیبیه روبه‌رو شده است. علاوه بر تکذیب این مطلب از سوی اسپایسر، یک دستیار ترامپ نیز به خبرگزاری رویترز گفته این گزارش «خیال‌بافی» است.

دونالد ترامپ در ۲۰ ژانویه رسما به‌عنوان ۴۵مین رئیس‌جمهوری ایالات متحده سوگند می‌خورد.

آقای ترامپ به‌تازگی در مصاحبه‌ای با روزنامه «وال‌استریت‌جورنال» اظهار داشته، تحریم‌های واشینگتن علیه روسیه برای مدتی باقی خواهند ماند، اما درصورتی که مسکو به آمریکا کمک کند، دیگر دلیلی برای حفظ تحریم‌ها وجود نخواهد داشت. ⇦​بیشتر بخوانید

روابط آمریکا و روسیه در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، از مهم‌ترین موضوعاتی‌ست که این روزها توجه رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها را به خود جلب کرده‌است. روابط مسکو و واشینگتن در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما، با تنش‌های مختلفی روبه‌رو شد که از زمان جنگ سرد به این سو کم‌سابقه توصیف می‌شود؛ از جمله این مسائل می‌توان به الحاق شبه‌جزیره کریمه از خاک اوکراین، اتهام‌ها به روسیه در مورد حمایت از جدایی‌طلبان اوکراین، اعتراض‌های شدید مسکو از رشد ناتو در مرزهای غربی‌اش، و در نهایت جنگ داخلی سوریه اشاره کرد. البته میان دو کشور همکاری‌هایی نیز وجود داشته که می‌توان به توافق اتمی بین ایران و شش قدرت جهانی اشاره کرد. توافقی که دونالد ترامپ از منتقدان سرسخت آن است.

XS
SM
MD
LG