لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۶

ارتش سوریه منطقه مهمی را در مرز لبنان از شورشیان پس گرفت


نیروهای ارتش سوریه در شهر قاره
نیروهای ارتش سوریه در شهر قاره
ارتش سوریه با حمله به منطقه‌ای مهم و استراتژیک در مرز لبنان که در دست شورشیان مخالف حکومت آن کشور بود، توانست شهر قاره را که در عین حال نقطه کلیدی در مسیر ترابری شورشیان تا حمص و دمشق محسوب می‌شود، پس بگیرد.

بنا بر گزارش‌ها حملات به موضغ شورشیان از چند روز پیش آغاز شده بود تا در نهایت در روز سه‌شنبه ۲۸ آبان خبر بازپس‌گیری قاره منتشر شد.

یک مقام ارتش سوریه به خبرگزاری فرانسه گفته است که این شهر پس از سه روز درگیری اینک در دست نیروهای حکومتی‌ست. خبرگزاری رسمی سوریه نیز خبر بازپس‌گیری این منطقه را منتشر کرده است. در عین حال شبکه تلویزیونی المیادین در لبنان نیز تصاویری از قاره نشان داده است؛ از جمله تصویری از خبرنگاران که در کنار نیروهای ارتش در حال گذر از خیابان‌های خالی شهر هستند.

شورشیان سوری فورا به این اخبار واکنشی نشان ندادند، اما دیدبان حقوق بشر سوریه، که مقر آن در لندن است، می‌گوید جبهه نصرت، «دستور عقب‌نشینی» از قاره را صادر و «قول» داده است که «به زودی بر می‌گردیم».

«نصرت» از گروه‌های «جهادی» سوریه به‌شمار می‌رود که رهبر آن بر فرمانبرداری از القاعده تاکید کرده است.

شهر قاره در ۱۰۰ کیلومتری شمال پایتخت سوریه، دمشق، قرار دارد. لبنان از نقاط کلیدی برای شورشیان به‌شمار می‌رود که با رفت‌وآمد به آن خود را تجهیز می‌کنند.

گفته شده است که قاره از آخرین مسیرهایی بود که شورشیان سوری از طریق آن به خارج ارتباط پیدا می‌کردند.

حکومت سوریه نیز با انتشار بیانیه‌ای در مورد بازپس‌گیری این منطقه از «افرایش کنترل» بر تمام مسیر نقل و انتقال تا لبنان خبر داده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید از ماه گذشته میلادی نیروهای دولتی سوریه بر حملات خود به مناطق مرزی لبنان که در کنترل شورشیان است، شدت بخشیده‌اند و بازپس‌گیری قاره نیز در ادامه برخی دیگر موفقیت‌های اخیر نیروهای ارتش سوریه در مرز لبنان به‌شمار می‌رود.

بنا بر گزارش شبکه الجزیره نزدیک به ۱۷۰۰ خانوار طی درگیری‌ها در قاره به لبنان گریختند.

کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد می‌گوید از روز جمعه دست‌کم شش هزار نفر به لبنان گریخته‌اند.

لبنان در حال حاضر میزبان بیش از ۸۰۰ هزار پناهنده سوری‌ست.

تازه‌ترین خبر در مورد پیشروی نیروهای ارتش و وفاداران به حکومت بشار اسد تنها یک روز پس از خبر درگذشت عبدالقادر صالح، از رهبران کلیدی گروه‌های شورشی، منتشر می‌شود.

صالح رهبر گروه «لوا التوحید» پس از حمله هوایی به خودروی حامل او زخمی و سپس بر اثر جراحات وارد شده، کشته شد.

عبدالقادر صالح، از شخصیت های مهم اپوزیسیون سوریه به‌شمار می‌رفت.

دست‌کم ۱۲۰ هزار نفر در بحران داخلی سوریه که بیش از دو سال و نیم است ادامه دارد کشته شده‌اند. هنوز تلاش‌های جهانی به برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی که راه‌حلی سیاسی برای برون‌رفت از این بحران پیدا کند، نیانجامیده اما طی هفته‌های گذشته دوباره افزایش یافته است.
XS
SM
MD
LG