لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۶

ادامه واکنش‌ها به «گفته‌های» هاشمی رفسنجانی در مورد سوریه


واکنش‌ها به سخنرانی‌ منسوب به اکبر هاشمی رفسنجانی در مورد «حمله شیمیایی» در سوریه و مقصر معرفی کردن حکومت آن کشور در آن همچنان با واکنش‌هایی روبه‌روست و علاوه بر ایران در رسانه‌های جهانی نیز بازتاب داشته است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در هفته گذشته در سخنانی -بنا بر ویدئویی که در این رابطه منتشر شده است- به موضوع «حمله شیمیایی» ۳۰ مرداد در حومه دمشق اشاره کرده و می‌گوید «مردم از طرفی مورد حمله شیمیایی حکومت خودشان قرار می‌گیرند و از طرف دیگر باید انتظار بمب‌های آمریکا را داشته باشند».

این نخستین بار است که از زبان یک مقام سیاسی ارشد ایرانی که دولت حسن روحانی نیز به او نزدیک است، سخنانی در مورد دست داشتن حکومت سوریه در حمله شیمیایی منتشر می‌شود؛ ایران همواره مسئول حملاتی از این دست را در سوریه، مخالفان بشار اسد معرفی کرده است.

این گفته‌ها با واکنش‌های گوناگونی روبه‌رو شده و در رسانه‌های جهانی نیز بازتاب داشته است.

روزنامه بریتانیایی گاردین در وب‌سایت خود به این موضوع را آغازی بر «نخستین تقابل جدی میان دولت عمل‌گرا و مخالفان افراطی‌تر» آن در ایران نام برده است.

گاردین می‌گوید علنی شدن این موضوع نشان دهنده «اختلافی»ست که در تهران بر سر مسئله سیاست منطقه‌ای و نیز گفت‌وگو با واشینگتن در مورد برنامه اتمی وجود دارد.

این روزنامه می‌گوید در ایران هستند کسانی که می‌خواهند با استفاده از سوریه و «جنگ شیعه و سنی» گفت‌وگوهای احتمالی را از میان بردارند.

مجله آمریکایی آتلانتیک نیز به گفته‌های هاشمی رفسنجانی اشاره کرده و می‌نویسد با وجود همه تکذیبیه‌ها، گفته‌های او نشان از اختلاف نظر در تهران در مورد سوریه دارد.

آتلانتیک می‌گوید استفاده صدام حسین از سلاح شیمیایی در زمان جنگ ایران و عراق، «رخمی تاریخی» برای ایرانیان و از جمله بسیاری از مقام‌های آن کشور است که برایشان مشکل خواهد بود حتی از نظر تاکتیکی، چنین چیزی را (در سوریه) بپذیرند.

گفته‌های هاشمی رفسنجانی و سیاست‌های دولت حسن روحانی مورد توجه روزنامه‌های دیگری نیز قرار گرفته است، از جمله لوس‌آنجلس تایمز و واشینگتن پست؛ اولی با اشاره به گفته‌های هاشمی رفسنجانی و دومی بدون اشاره به آن می‌گویند ایران گویش خود در قبال سوریه را تغییر داده است.

آنها گفته‌های اخیر حسن روحانی را نیز کند و کاو کرده‌اند؛ که با وجود آنکه امنیت و حکومت سوریه برای تهران از اهم واجبات است، اما رئیس‌جمهوری ایران به «کمک نطامی به دولت اسد» اشاره‌ای نکرده است.

در ایران نیز گفته‌های رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنان با واکنش‌هایی روبه‌روست.

با وجود آنکه کسانی مانند امام جمعه اصفهان یا سخنگوی وزارت خارجه ایران موضوع را تکذیب کرده‌اند، اما خود او هنوز تکذیبیه رسمی در این مورد منتشر نکرده است.

در تازه‌ترین واکنش، روز گذشته، احمد توکلی، از نمایندگان مجلس ایران، به این موضوع پرداخته و در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر خواست تا «خود» او این موضوع را تکذیب کند.

اکبر هاشمی رفسنجانی پیشتر نیز به سوریه اشاره کرده بود؛ او نهم شهریور ماه گفته بود «بايد از بيان مواضع غيررسمی و افراطی توسط افراد غيرمرتبط پرهيز شود و مواضع اصولی و هوشيارانه نظام توسط كانال‌های رسمی و مسئول بيان شود».

آقای رفسنجانی در آن زمان به گفته‌هایی در رابطه با سوریه اشاره کرده بود که از کانال‌های غیر رسمی و «بدون در نظر گرفتن تبعات منفی آن» منتشر می‌شوند.
XS
SM
MD
LG