لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۹

ارتش عراق تجهیزات ارائه‌شده از آمریکا را در رمادی رها کرده است


سخنگوی پنتاگون گفته قطعا، ترجیح این است که تجهیزات پیش از ترک شهر نابود می‌شدند، در این مورد، نشده‌اند.
سخنگوی پنتاگون گفته قطعا، ترجیح این است که تجهیزات پیش از ترک شهر نابود می‌شدند، در این مورد، نشده‌اند.

ارتش عراق، روز یک‌شنبه، در هنگام ترک رمادی در پی سقوط شهر و افتادن کنترل آن به دست نیروهای «حکومت اسلامی»، ده‌ها خودرو، از جمله تانک و نفربر و توپخانه، تجهیزات نظامی ارائه‌شده از سوی آمریکا، را پشت سر خود رها کرده است.

سرهنگ استیو وارن، سخنگوی پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، ۲۹ اردیبهشت، به خبرنگاران گفته است برآورد می‌شود شش تانک در محل رها شده است.

به گفته او همین مقدار هم توپخانه، شمار زیادی نفربر مسلح، و نزدیک به صد خودروی چندمنظوره مانند «هاموی» از دیگر تجهیزاتی‌ست که نیروهای عراقی رها کرده‌اند.

به گفته سخنگوی پنتاگون برخی از آنها قابل استفاده بودند و برخی دیگر به خاطر اینکه مدت‌ها بود حرکت نکرده بودند، قابل استفاده نیستند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید چنین شرایطی آمریکا را به نابود کردن این تجهیزات، در حملات هوایی خود، وا می‌دارد.

سرهنگ وارن در پاسخ به این پرسش که آیا ارتش عراق، پیش از ترک شهر، خود باید اقدام به نابودی تجهیزات می‌کرد تا از دسترس «حکومت اسلامی» دور بماند، گفته است «قطعا، ترجیح این است که آنها نابود می‌شدند، در این مورد، نشده‌اند».

سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده درحالی‌که بر اطمینان واشینگتن به بازپس‌گیری رمادی تاکید کرده، افزوده است «کار سختی خواهد بود».

واشینگتن در این ماه‌ها، بدون آنکه وارد درگیری زمینی شود، دست به حملاتی هوایی علیه اسلام‌گرایان زده است. در عین حال گروهی از مشاوران ارتش آن کشور نیز در عراق حضور دارند و به آموزش نیروهای ارتش آن کشور می‌پردازند.

سقوط رمادی، طی روزهای گذشته با واکنش‌هایی در ایالات متحده روبه‌رو شده است.

جان بینر، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان کنگره آمریکا، گفته است «طرح رئیس‌جمهور [باراک اوباما] کار نمی‌کند. اکنون زمان آن است که او راهبردی فراگیر برای از میان برداشتن تهدید تروریستی موجود ارائه کند.»

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، نیز در مقابل گفته است رئیس‌جمهوری همواره از پیشنهادهایی که رویکرد آمریکا در عراق را بهبود بخشد، استقبال می‌کند.

به گفته سخنگوی کاخ سفید، این موضوعی‌ست که اوباما تقریبا هر روز در مورد آن با تیم مشاوران امنیتی خود در موردش گفت‌وگو می‌کند.

تازه‌ترین گزارش‌ها از عراق حاکی‌ست که در پی سقوط رمادی، گروه موسوم به حکومت اسلامی مواضع خود را در آن شهر مستحکم کرده است.

همزمان نیروهای عراقی و عشایر سنی، تهاجم اسلام‌گرایان به خالدیه در غرب بغداد را دفع کرده‌اند. [جزئیات را بخوانید]

XS
SM
MD
LG