لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۲

اعتصاب غذای مجدد رسول رضوی در زندان تبریز


رسول رضوی
رسول رضوی

رسول رضوی، فعال آذربایجانی زندانی در زندان تبریز با ارسال فایل صوتی از این زندان، از سه شنبه هفته پیش، اقدام به اعتصاب غذا کرده است.

رسول رضوی ضمن اشاره به اعتصاب غذای بیست روزه قبلی‌اش در اردیبهشت ماه سال جاری، خاطر نشان کرده است که بعد از گذشت بیست و هشت روز از اعتصاب غذای خود و بنابه درخواست خانواده، دوستان و همچنین وعده مسئولین قضائی و زندان، اعتصاب غذای خود را متوقف نموده ولی هیچ نتیجه مثبتی در روند رسیدگی به پرونده‌اش حاصل نشده است.

رادیو فردا ضمن گفت‌وگو با نقی محمودی، وکیل و حقوقدان مقیم آلمان که پیش تر وکالت عده زیادی از فعالین مدنی آذربایجان را بر عهده داشته، از دلایل اعتصاب غذای رسول رضوی و وضعیت حقوقی پروندهٔ وی سئوال کرده است.

نقی محمودی اظهار داشته است: اعتصاب غذای رسول رضوی به خاطر بازداشت‌های متعدد وی در سال‌های گذشته، عدم دسترسی به دادرسی عادلانه، شکنجه‌های جسمی و روحی اعمال شده در طی دوران بازداشت و صدور احکام حبس، صورت گرفته است.

به گفته آقای محمودی «زمانی که زندانی، علی رغم درخواست‌های مکرر در رسیدگی به روند پروندهٔ خود، پاسخ و عکس العمل لازم و منطقی دریافت نمی‌کند به ناچار برای نشان دادن اعتراض خود، به آخرین وسیله که همانا جان خود است، متوسل می‌شود».

نقی محمودی همچنین اضافه کرد: رسول رضوی، از سال ۸۹ به این سو، به دفعات به علت اعتراض به خشکیدن دریاچه ارومیه، اعتراض به برنامه توهین آمیز فیتیله در شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی ایران و همچنین در اعتراض به وضعیت وخیم ترکهای ایغور در چین و برخورد غیر انسانی پلیس با معترضان ایغوری، در جریان مراسم روز قدس، در تبریز بازداشت شده است.

رسول رضوی نخستین بار در در جریان راهپیمایی دولتی روز قدس سال ۱۳۹۴ توسط نیروهای اطلاعات سپاه عاشورای آذربایجان، در میدان ساعت تبریز و به همراه چند نفر دیگر، بازداشت شد.

در حکم صادره توسط رئیس شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز، دلیل بازداشت آقای رضوی «در دست داشتن برخی تصاویر و دست نوشته‌های انحرافی و پرچم اقلیت افراد ترک زبان کشور چین» اعلام شده بود. این شعبه دادگاه انقلاب تبریز آقای رضوی را به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۶ ماه زندان تعزیری و ۶ ماه زندان تعلیقی محکوم کرد بود. این حکم در دادگاه تجدیدنظر نیز تایید شد.

XS
SM
MD
LG