لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۱

درگیری در اردوگاه مهاجران به استرالیا یک کشته و ده‌ها زخمی داد


جزیره مانوس در شمال پاپوآ گینه‌نو قرار دارد
جزیره مانوس در شمال پاپوآ گینه‌نو قرار دارد
دومین روز از شورش و درگیری در یکی از اردوگاه‌های نگه‌داری از پناهجویان استرالیا واقع در جزیره مانوس در پاپوآ گینه نو، یک کشته و ۷۷ زخمی برجای گذاشته است.

ملیت قربانی و زخمی‌شدگان هنوز مشخص نیست.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید در روز یک‌شنبه ۲۷ بهمن ماه نیز چندین نفر در تنش‌های رخ داده در این اردوگاه زخمی شده‌اند و ۳۵ تن از پناهجویان نیز از آن گریخته‌اند.

اسکات موریسون، وزیر مهاجرت استرالیا، گفته است از هفته‌ها قبل در این مرکز اعتراضات مسالمت‌آمیزی صورت می‌گرفت که طی دو شبانه روز -یک‌شنبه و دوشنبه- به خشونت کشیده شد.

موریسون گفته است خبر کشته شدن یکی از پناهجویان «یک تراژدی بزرگ است».

با این همه این مقام دولتی می‌گوید «در موقعیت خطرناکی بود که آدم‌ها تصمیم به اعتراض به روشی خشونت‌آمیز گرفتند. از مرکز خارج شده و خود را با خطر بزرگی روبه‌رو کردند».

خبرگزاری فرانسه در عین حال می‌گوید ۱۳ نفر از زخمی‌شده‌ها، در شرایط بحرانی قرار دارند؛ که یک نفر از آنها با گلوله زخمی شده است. کسانی‌که جراحت‌های سخت برداشته‌اند برای درمان به استرالیا انتقال داده شده‌اند.

اردوگاه مانوس، از جمله اردوگاه‌های دورافتاده نگهداری از پناهجویانی که در راه استرالیا بوده‌اند یا بازداشت شده‌اند به شمار می‌رود.

بنا بر قوانین جدید استرالیا تمامی پناهجویان قایق‌سواری که به آن کشور می‌گریزند، به اردوگاه‌هایی خارج از خاک آن کشور منتقل می‌شوند. مانوس از جمله این اردوگاه‌هاست.

یان رینتول یک فعال گروه «ائتلافی برای اقدام به سود پناهجویان» به شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی گفته است تنش در میان گروهی از ساکنان جزیره که مخالف این اردوگاه بودند طی روز بالا گرفته و «حمله» پس از آن آغاز شده که برق اردوگاه قطع شده است.

یان رینتول می‌گوید این گروه از ساکنان جزیره که با قمه و دیگر ادوات به اردوگاه رفته بودند، وارد آن شده و نخست کارکنان را از آنجا بیرون برده‌اند.

به گفته رینتول پناهجویانی که بیرون از اردوگاه بوده‌اند، برای نجات جان خود بود که گریخته‌اند.

به گفته این فعال مدافع حقوق پناهجویان این شرایط نشان می‌دهد که جزیره مانوس «جای امنی برای نگهداری از پناهجویان نیست و آنها باید به استرالیا فرستاده شوند».

سازمان امور پناهجویان ملل متحد اردوگاه‌های واقع در مانوس و نائورو -یکی دیگر از مراکز نگه‌داری از پناهجویان- را اردوگاه‌هایی «سخت» عنوان کرده است که «تاثیری عمیق بر زنان و کودکان و مردانی که در آن نگه‌داری می‌شوند، دارد».
XS
SM
MD
LG