لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۵

کامیون‌سازی رنو دوباره به ایران بازگشت


رنو رنجر در نمایشگاه تابستانی سال ۲۰۱۳
رنو رنجر در نمایشگاه تابستانی سال ۲۰۱۳

شرکت کامیون سازی رنو که به دلیل تحریم‌های اقتصادی ایران را ترک کرده بود دوباره با شریک سابق خودرو آریا دیزل بر سر تولید و عرضه محصولاتش در ایران به توافق رسید.

کارخانه کامیون سازی رنو تراکس و آریا دیزل دو قرارداد را در لیون فرانسه امضا کرده‌اند. قرارداد اول شامل واردات، توزیع و خدمات پس از فروش خودروهای سری تی، سی و کی است. با امضای این قرارداد دو طرف همکاری را که از سال ۲۰۰۶ شروع شده توسعه خواهند داد.

بر اساس قرار داد دوم، مونتاژ کامیون‌های سری تی رنو از سه ماهه سوم ۲۰۱۷ در ایران شروع خواهد کرد.

این کارخانه که در سال ۲۰۰۹ احداث شده بود قبل از تحریم‌ها نیز رنو پریمیوم و کراکس را در ایران تولید می‌کرد.

برونو بلین، رئیس رنو تراکس گفته است «ایران یک بازار مهم و تاریخی برای رنو تراکس است. ما اکنون با خودروهای قوی و قابل اعتماد و یک شریک باکیفیت به نام آریا دیزل، در حال بازگشت به ایران هستیم. هدف ما این‌ست که در ‌‌نهایت ۱۵ درصد سهم بازار ایران را از آن خود کنیم.»

البته رنو تراکس برای بدست آوردن چنین بازاری با کار دشواری روبرو است چرا که سه شرکت ولوو، مرسدس بنز و اسکانیا با شرکای قوی‌تر و با سرمایه گذاری بیشتری قرار است دوباره فعالیت‌های خود در ایران را آغاز کنند.

شرکت کامیون سازی رنو تراکس هم اکنون زیر مجموعه گروه کامیون سازی ولوو است که سه نشان ماک، رنو تراکس و ولوو زیر مجموعه آن هستند.

شرکت ماک آمریکا که هم اکنون زیر مجموعه گروه ولوو است اولین کامیون‌سازی است که در ایران به تولید کامیون پرداخته بود، اما پس از انقلاب به دلیل تحریم آمریکا ایران را ترک کرد. تا پیش از انقلاب حدود ۵۰ درصد قطعات کامیون‌های ماک، داخل ایران ساخته می‌شدند.

شرکت ولوو هم پس از رفتن ماک در ایران جایگزین ماک در کارخانه ایران کاوه شد. ایران کاوه که اولین سازنده کامیون در ایران است بعد از مدتی با خرید توسط سایپا به سایپا دیزل تغییر نام داد. این شرکت پس از همکاری با ولوو بطور همزمان به تولید کامیون‌های رنو در ایران دست زد اما پس از مدتی شرکت رنو تراکس که زیر مجموعه ولوو بود همکاری موازی با شرکت آریا دیزل را آغاز کرد.

شرکت آریا دیزل تا پیش از همکاری با رنو تراکس سابقه‌ای در صنعت خودرو ایران نداشت و با سرمایه، سرمایه گذاران شرکت گلدیران و شرکت گلستان در ایران شکل گرفته بود.

سایپا دیزل که عملا هر سه کامیون ساز گروه ولوو یعنی ماک، ولوو و رنو تراکس در آن تولید کرده بودند پس از تحریم به مونتاژ کامیون‌های چینی دانگ فنگ پرداخت اما به دلیل کیفیت پایین و بحران فروش تولیداتش به شدت کاهش یافت. شرکت سایپا دیزل هم اکنون با چند صد میلیارد تومان زیان انباشته روبرو است این شرکت پیش از نقلاب به تولید کامیون ماک می‌پرداخت و تا پیش از دولت محمود احمدی‌نژاد هم با تولید سالانه بیش از ۱۲ هزار کامیون، جزو پنج تولید کننده ولوو در جهان بود.

همکاری شرکت ولوو در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد با سایپا دیزل در پی تنش‌های سیاسی کاهش شدید یافت در سوی مقابل مرسدس بنز هم تولید کامیون‌های مدرن خود را در ایران خودرو دیزل متوقف کرد. با خلا ایجاد شده دو شرکت

اسکانیا با همکاری گروه ماموت و شرکت آریا دیزل با همکاری شرکت رنو تراکس توانستند بخشی از بازار ولوو و بنز را بدست آورند. البته پس از تحریم خط تولید رنو تراکس در ایران متوقف شد و اسکانیا هم با حداقل ظرفیت کار می‌کرد.

تولید کامیون در سال ۸۴ در ایران حدود ۳۰ هزار دستگاه بود که اکثر کامیونهای تولیدی هم ساخت شرکت‌های مطرحی مانند مرسدس بنز، ولوو، رنو تراکس و ایویکو بودند. این عدد در سال ۹۲ به حدود ۱۴ هزار دستگاه رسید با این تفاوت که بیشتر تولیدات ایران در سال ۹۲ را تولید کامیون‌های چینی تشکیل می‌دادند.

کامیون‌های چینی به غیر از ایمنی پایین و مصرف سوخت بالا به دلیل بی‌کیفیت بودن بسیار سریع خراب می‌شوند و هزینه تعمیراتی بیشتری هم نسبت به کامیون‌های شرکت‌های مطرح جهانی دارند.

وزارت راه و شهرسازی ایران می‌گوید در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای «۱۲۷ هزار کامیون با عمر بالای ۲۵ سال» تردد می‌کنند.

XS
SM
MD
LG