لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۵

نخست‌وزیر ایتالیا در پی شکست در همه‌پرسی کناره‌گیری می‌کند


ماتئو رنتسی، نخست‌وزیر ایتالیا، در پی شکست در همه‌پرسی کلیدی در مورد قانون اساسی آن کشور، اعلام کرد از مقام خود کناره‌گیری می‌کند. بسیاری از احزاب و نیروهای حاکم در اتحادیه اروپا، روند همه‌پرسی ایتالیا را با نگرانی دنبال می‌کردند.

نتیجه همه‌پرسی ایتالیا برای افزایش قدرت قوه مجریه و کاهش قدرت سنا، با مخالفت اپوزیسیونِ دولت چپِ میانه‌روی ماتئو رنتسی روبه‌رو شده بود.

رنتسی ۱۴ آذر ماه، در پی مشخص‌شدن نتیجه همه‌پرسی، در جمع خبرنگاران گفته است «تجربه من در دولت در اینجا به پایان می‌رسد».

انتظار می‌رود با شکست و کناره‌گیری ماتئو رنتسی، ایتالیا دوره سیاسی بحرانی را در پیش خواهد داشت. برآوردها حاکی از افزایش محبوبیت احزاب دست راستی و گروه‌هایی مانند «پنج‌ ستاره» است که از جمله گروه‌های «پوپولیستی» به شمار می‌رود.

جنبش «پنج ستاره» مخالف اصلی همه‌پرسی بود و نزدیک به ۶۰ درصد نیز به تغییرات درخواستی دولت «نه» گفتند. تخمین زده می‌شود نزدیک به ۷۰ درصد از شهروندان ایتالیا در رای‌گیری شرکت کرده باشند که شماری بالا و تقریبا استثنائی محسوب می‌شود.

با کناره‌گیری رنتسی اکنون پیر کارلو پادوآن، وزیر اقتصاد، ریاست شورای وزیران (عنوان اصلی نخست‌وزیر در ایتالیا) را بر عهده خواهد گرفت.

کم‌تر از سه سال نخست‌وزیری

ماتئو رنتسی با ایده‌ای که با قدرت گرفتن در سال ۲۰۱۴ مطرح کرده بود، به دنبال کاهش نقش سنای آن کشور در تصمیم‌گیری‌ها بود. او می‌خواست با کم کردن قدرت مقام‌های منطقه‌ای، بر اختیارات دولت در مناطق مختلف ایتالیا بیافزاید.

گروه‌های مخالف و در صدر آن جنبش پنج ستاره می‌گفتند این کار به «دیکتاتوری» می‌انجامد. دولت می‌گفت اصلاحات به طور مشخصی از هزینه‌های دولت می‌کاهد و تصویب و اجرای قوانین با سرعت بیشتر و دردسر کم‌تری انجام خواهد گرفت.

علاوه بر دولت میانه‌روی چپ، در خارج از ایتالیا، کسانی مانند صدر اعظم آلمان، رئیس‌جمهوری آمریکا یا رئیس کمیسون اروپا از هواداران «آری» به تغییرات قانونی اساسی بودند.

نتیجه همه‌پرسی به احتمال زیاد به گروه‌ها و چهره‌های مخالف، به ویژه جنبش پنج ستاره جان تازه‌ای می‌بخشد. جنبش پنج ستاره از منتقدان اتحادیه اروپا و نیز مخالف «یورو» است.

ارزش پول واحد اروپا و نیز بازارهای این قاره احتمالا تحت تاثیر نتیجه همه‌پرسی قرار خواهند گرفت. ایتالیا سومین اقتصاد بزرگ حوزه «یورو» است.​

در عین حال هم این جنبش و هم حزب دست راستی «لیگ شمالی» خواستار آن بودند که در صورت کناره‌گیری نخست‌وزیر، فورا انتخابات تازه‌ای در آن کشور برپا شود.

آقای رنتسی با رئیس‌جمهوری ایتالیا، که مقامی تشریفاتی محسوب می‌شود، دیدار می‌کند تا درخواست کناره‌گیری خود را تقدیم کند.

XS
SM
MD
LG