لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۸

دو نماینده کنگره در نامه‌ای به ترامپ خواستار لغو فروش بوئینگ به ایران شدند


بوئینگ ۷۳۷ مکس در جریان پرواز آزمایشی در سال گذشته
بوئینگ ۷۳۷ مکس در جریان پرواز آزمایشی در سال گذشته

یک سناتور و یک عضو مجلس نمایندگان آمریکا از حزب جمهوری‌خواه، در نامه‌ای به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، خواستار لغو تفاهم‌ها و توافق‌های فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران شده‌اند.

سناتور مارکو روبیو و پیتر راسکام، هر دو از نمایندگانی هستند که پیشتر نیز مخالفت یا انتقاد خود را از توافق‌ میان هواپیماسازی بوئینگ و شرکت‌های هواپیمایی مسافربری ایران اعلام کرده بودند.

آقای روبیو در بخشی از نامه به دونالد ترامپ که در وب‌سایت این سناتور منتشر شده می‌گوید «ما خواستار لغو مجوزهای فعلی و مجوزهای آینده برای فروش هواپیما به شرکت‌های مسافربری ایران هستیم؛ تا زمانی‌که دولت شما بازبینی دقیقی در مورد نقش آن‌ها در حمایت از فعالیت‌های غیرقانونی انجام دهد».

این دو نماینده در عین حال خواستار اعمال تحریم‌ها علیه شرکت‌های هواپیمایی ایرانی هستند که مشخص شود دست به حمایت‌هایی که «غیرقانونی» توصیف شده، زده‌اند.

روبیو و راسکام می‌گویند: از این هواپیما برای حمایت یا انتقال تجهیزات و نیرو برای بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه یا گروه‌هایی مانند حزب‌الله لبنان، حماس، جهاد اسلامی یا حوثی‌های یمن استفاده می‌شود.

مقام‌های ایرانی اتهام انتقال تسلیحات و مواردی مانند آن با استفاده از هواپیماهای مسافربری را رد کرده‌اند.

ایران‌ایر، با شرکت هواپیماسازی بوئینگ برای خرید ۸۰ فروند هواپیما به توافق رسیده است، که ۳۰ فروند از آن‌ها مدل ۷۷۷ هستند و ۵۰ فروند نیز ۷۳۷. شرک هواپیمایی آسمان نیز برای خرید ۳۰ فروند بوئینگ ۷۳۷ مکس با بوئینگ به تفاهم رسیده‌است.

بوئینگ ۷۷۷ یک هواپیمای دوموتوره پهن‌پیکر است و می‌تواند بین ۳۱۴ تا ۳۹۶ مسافر را جابه‌جا کند. بوئینگ ۷۳۷ نیز هواپیمایی کوتاه-میان-برد است و قادر است بین ۸۵ تا ۲۱۵ مسافر را به مقصد برساند.

روبیو و راسکام، هر دو پیش از این از این توافق‌ها انتقاد کرده بودند. سناتور روبیو آن را «موجب نگرانی» توصیف کرده و پیتر راسکام، آن را «رسوایی» خوانده بود.

از سوی دیگر اما سناتور جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواهی که رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکاست، گفته با وجود آن‌که او مخالف توافق اتمی ایران است و «هیچ علاقه‌ای هم به ارائه هیچ کمکی به ایرانی‌ها» ندارد، «ولی آن‌چه آن‌ها انجام داده‌اند، کاملا قانونی‌ست».

سناتور دمکرات بن کاردین، از اعضای ارشد کمیته روابط خارجی سنا، نیز تاکید کرده تا جایی که توافق بوئینگ و ایران بر اساس «برجام» انجام شود، کنگره نمی‌تواند مانع آن شود.

خرید هواپیما برای شرکت‌های ایرانی که ناوگان آن‌ها طی سال‌های گذشته به‌شدت فرسوده و کهنه شده، در پی توافق اتمی میان ایران و شش قدرت جهانی در تیرماه سال ۱۳۹۴، ممکن شده است. شرکت بوئینگ می‌گوید قراردادهایش با طرف‌های ایرانی، به ایجاد هزاران فرصت شغلی طی سال‌های پیش‌رو در ایالات متحده، می‌انجامد.

XS
SM
MD
LG