لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۳

رکوردهای جهانی حسین رضازاده فروریخت


الکسی لوفچف
الکسی لوفچف

در شب پایانی مسابقات وزنه برداری قهرمانی جهان که در هیوستون برگزار شد، آلکسی لوفچف از روسیه ضمن کسب سه مدال طلای یکضرب، دوضرب و مجموع دسته فوق سنگین، رکوردهای جهانی را جابه‌جا کرد.

او در حرکت دوضرب توانست با ثبت رکورد ۲۶۴ کیلوگرم، رکورد جهانی حسین رضازاده را که ۲۶۳ کیلوگرم بود بشکند. رضازاده در المپیک ۲۰۰۴ آتن موفق به ثبت این رکورد شد.

رکورد مجموع جهان در این دسته نیز با ۴۷۲ کیلوگرم در اختیار رضازاده بود که در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی ثبت کرده بود. لوفچف توانست با حدنصاب ۴۷۵ کیلوگرم، این رکورد را هم به خود اختصاص دهد.

رضازاده پس از خداحافظی از دنیای قهرمانی، گفته بود پسرش ابوالفضل رکوردهای او را خواهد شکست اما حالا هر سه رکورد جهانی‌اش را از دست داده و فقط سه رکورد المپیک را در اختیار دارد. رکوردهایی که سال آینده در ریودوژانیو با تهدید لوفچف، سلیمی و سایر وزنه برداران این دسته مواجه است.

لوفچف ۲۶ ساله است و دو سال قبل در رقابت‌های جهانی به میزبانی لهستان، پایین‌تر از بهادر مولایی در رده سوم ایستاد. مولایی در آن مسابقات با ۴۵۸ کیلوگرم به مدال نقره رسید. آلکسی لوفچف با ۴۳۰ کیلوگرم روی سکوی سوم ایستد.

در هیوستون اما شرایط کاملاً متفاوت بود. لوفچف با پیشرفتی قابل ملاحظه و با ۴۷۵ کیلوگرم به قهرمانی رسید. بهادر مولایی هم با پسرفتی چشمگیر و حدنصاب ۴۰۶ کیلوگرم در جایگاه نازل شانزدهم قرار گرفت.

لاشا تالاخادزه از گرجستان با ۴۵۴ کیلو نایب قهرمان شد. مدال برنز هم به مارت سیم از استونی رسید. بهداد سلیمی به خاطر مصدومیت در آستانه اعزام به آمریکا، غایب بزرگ رقابت‌های این وزن بود. گور میناسیان پدیده ۲۱ ساله ارمنستانی در رده چهارم ایستاد اما قابل پیش بینی است که رکوردهای او تا المپیک، افزایش خواهد یافت.

بهادر مولایی حتی در جمع آسیایی‌ها هم بهترین نبود. «چن شین چیه» از تایوان پنجم شد و گوجامحمد تویچیف از ترکمنستان نیز شش رده بالا‌تر از مولایی در جایگاه دهم ایستاد.

لوفچف در یکضرب با مهار موفقیت آمیز وزنه‌های ۲۰۰، ۲۰۶ و ۲۱۱ کیلوگرم خود را به سه کیلوگرمی رکورد جهانی بهداد سلیمی نزدیک کرد. رکورد سلیمی در یکضرب، تنها رکورد جهانی است که ایران در اوزان مختلف وزنه‌برداری در اختیار دارد.

سایت فدراسیون وزنه برداری ایران در گزارشی از ثبت رکوردهای جدید لوفچف نوشته: «او چنان سبک این وزنه را بالای سر برد که گویی توان بلند کردن ۲۷۰ کیلو را هم داشت. بعد از اعلام سه چراغ سفید از داوران، سالن تا مرز انفجار رفت و غوغایی غیرقابل وصف به خود گرفت.»

خبرگزاری ایسنا هم در گزارش انتقادی خود نوشته: «دسته فوق سنگین رقابت‌های جهانی هیچگاه تا این حد برای ما سرد و بی‌روح نبوده است. در ۱۵ سال اخیر به یاد نداریم که وزنه‌بردار ایرانی این وزن در گروه B شرکت کند.»

ایسنا در گزارش نوشته: «از نکات تعجب برانگیز، غیبت جورج زالای مربی مجاری بود که کنار تیم ملی حضور نداشت و در عوض مجید عسگری که خودش وزنه بردار است، برای هدایت ورزشکار تا کنار تخته می‌رفت. این نکته از عجایب تیم ایران بود.»

مولایی از شش حرکت خود فقط دو بار موفق بود. آنهم در حالی که حرکت دوضربش را به سختی انجام داد و وقتی ۲۳۰ کیلوگرم را بالای سر برد، در ابتدا چند قدم برداشت تا داوران در اعلام چراغ سفید مکث کنند، اما در ‌‌نهایت پا‌هایش ثابت شد تا این وزنه به نام او ثبت شود.

ایران در این دوره از مسابقات، با ناکامی کم سابقه‌ای طی ۲۵ سال اخیر مواجه شد و فقط کیانوش رستمی توانست به روی سکو برود. گرچه او نیز از تکرار طلای جهانی‌اش بازماند.

وزنه‌ بردار باتجربه‌ ایران در ۱۰۵ کیلوگرم نواب نصیرشلال بود که مدال نقره المپیک لندن را به گردن آویخته اما او نیز با سه حرکت ناموفق در دوضرب، از دور مسابقات حذف شد.

XS
SM
MD
LG