لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۳

دومین طلای ایران در المپیک ریو به سهراب مرادی رسید


سهراب مرادی مدال طلای دسته ۹۴ کیلوگرم وزنه برداری المپیک را از آن خود کرد. این وزنه بردار پس از کیانوش رستمی، دومین ورزشکار طلایی ایران در ریو دو ژانیرو است.

با کسب دومین نشان طلا، کاروان ورزش ایران به رده بیستم جدول رده‌بندی مدال‌ها صعود کرد.

|پوشش همزمان المپیک ریو|

در نهمین روز المپیک، سهراب مرادی و علی هاشمی در دسته ۹۴ کیلوگرم وزنه برداری بر روی تخته رفتند که مرادی توانست مدال طلای المپیک را به گردن بیاویزد.

علی هاشمی با ۱۷۳ کیلوگرم در یکضرب و ۲۱۰ کیلوگرم در دوضرب، با مجموع ۳۸۳ کیلوگرم هفتم شد. هاشمی در حرکت یکضرب، دو بار وزنه را انداخت اما سرانجام موفق شد مهار کند.

در غیاب جمعی از وزنه برداران محروم از کشورهای روسیه، قزاقستان، بلاروس و آذربایجان، برادران ژیلینسکی از لهستان هم امکان رقابت پیدا نکردند تا آخرین نفرات خط خورده از جمع شرکت کنندگان این جمع باشند.

مرادی در حالی قهرمان شد که پیشتر به دلیل اعلام بازنشستگی به فدراسیون جهانی و مطابق با قوانین، امکان شرکت در مسابقات را نداشت اما با پیگیری فدراسیون وزنه برداری ایران، توانست به صحنه رقابت‌ها برگردد.

مرادی کار خود را با وزنه ۱۷۸ کیلوگرم آغاز کرد که ناموفق بود اما در دومین حرکتش به ثبت رساند. به نظر می‌رسید نخستین اقدامش صرفا به خاطر جو سالن و هیجان خودش به ثمر نرسیده است.

او به عنوان آخرین وزنه‌بردار برای مهار وزنه ۱۸۲ کیلویی روی تخته رفت که موفق شد آن را بلند کند و با اختلاف پنج کیلوگرم نسبت به نفر دوم این دسته، در رده نخست قرار گرفت.

هاشمی در حرکت دوضرب، دو بار پشت وزنه ۲۲۰ کیلوگرم قرار گرفت که نتوانست این وزنه را به نام خودش ثبت کند.

مرادی اما با مهار ۲۲۱ کیلوگرم آغاز کرد. با توجه به ناکامی بقیه رقبا در ثبت رکوردهای بهتر، او با مهار همین وزنه قهرمانی‌اش در المپیک را قطعی کرد.

وزنه‌بردار ایرانی برای حرکات دوم و سوم به وزنه ۲۳۴ کیلوگرم حمله کرد تا رکورد المپیک را بشکند اما به نظر نمی‌رسید چندان با انگیزه باشد و در کشش وزنه، ناموفق بود.

نتیجه نهایی دسته ۹۴ کیلوگرم

۱-سهراب مرادی از ایران با ۱۸۲ کیلو یکضرب، ۲۲۱ دوضرب و مجموع ۴۰۳ کیلوگرم.

۲- واژدیم استرالتسو از بلاروس با ۱۷۵ کیلو یکضرب، ۲۲۰ دوضرب و مجموع ۳۹۵ کیلوگرم.

۳- آئوریماس دیزبالیس از لیتوانی با ۱۷۷ یکضرب، ۲۱۵ دوضرب و مجموع ۳۹۲ کیلوگرم.

ایران در وزنه برداری برای نخستین بار در سال ۱۹۶۸ و در المپیک مکزیکوسیتی به نشان طلای المپیک رسید. پس از نصیری، حسین توکلی به اتفاق حسین رضازاده، دو بار، بهداد سلیمی، کیانوش رستمی و سهراب مرادی هم در این رشته قهرمان المپیک شده‌اند.

این هفتمین طلای وزنه برداری ایران در تاریخ المپیک‌ها و هفدهمین طلای کل رشته‌های ورزشی برای ایران است.

علی هاشمی پس از ناکامی در کسب مدال المپیک گفت: مسابقه خیلی سنگینی بود و حریفان خیلی قوی بودند، با این حال امیدوار بودم مدال بگیرم.

او ادامه داد: اگر می خواستم مدال بگیرم باید فاصله خود را با رقبا زیاد می کردم به همین خاطر ریسک کردیم و این وزنه ها را در دو ضرب انتخاب کردیم. گفتم یا مدال، یا اینکه دیگر رده‌بندی برایم اهمیت نداشت.

هاشمی در پایان گفت: المپیک میدان بزرگی است، امیدوارم در المپیک بعدی نتیجه بگیرم. اینجا با رقبایی رقابت کردم که شکل آماده‌سازی آنها با ما خیلی فرق می‌کند.

در ادامه رقابت‌های وزنه برداری، محمدرضا براری و بهداد سلیمی هم شانس کسب مدال و افزایش نشان‌های کاروان ورزش ایران را دارند.

XS
SM
MD
LG