لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۱

بازی‌های پارالمپیک ریو، در اندوه درگذشت رکابزن ایرانی


تنها رکابزن اعزامی ایران به بازی‌های پارالمپیک ۲۰۱۶ به دلیل مصدومیت شدید در جریان برگزاری مسابقات استقامت جاده، چشم از جهان فروبست.

بهمن گلبارنژاد که متولد آبادان بود، یک روز قبل از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و پایان هشت ساله ایران و عراق، در ۱۹ سالگی روی مین رفت و پای چپش را از دست داد.

قبل از پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن، همسرش به سرطان مبتلا شد و قبل از بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون هم از دنیا رفت.

او خودش نیز یک روز قبل از پایان رقابت‌های پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو، به دلیل سانحه در مسیر مسابقه و شکستگی شدید از ناحیه گردن، چشم از جهان فروبست.

بهمن ۴۸ ساله در آخرین مصاحبه‌اش که در ریو دو ژانیرو ضبط شده، مى‌گويد آخرين مسابقه‌اش شنبه برگزار خواهد شد. مسابقه‌ای که برایش خط پایان نداشت و لحظات پایانی زندگی پرحادثه‌اش را رقم زد.

جمعی از مسئولین بین‌المللی در ورزش از جمله فیلیپ کریون، رئیس کمیته بین‌المللی پارالمپیک، همچنین برایان کاکسون رئیس اتحادیه جهانی این رشته ورزشی با صدور پیام تسلیت، به ابراز تاسف و همدردی با کاروان پارالمپیک ایران پرداخته‌اند.

سر فیلیپ کریون با تاسف‌انگیز خواندن مرگ گلبارنژاد گفت: «قلب ما از این خبر شکست و با خانواده، دوستان و کمیته پارالمپیک ایران همدردی می‌کنیم. خانواده پارالمپیک در این اتفاق غم انگیز در کنار هم حضور دارند. اتفاقی که بر این پارالمپیک بزرگ در ریو، سایه افکند.»

دبیر کمیته پارالمپیک ایران نیز در خصوص جزئیات حادثه گفت: در همان ابتدای مسابقه و در یکی از شیب‌های تند، رقابت شدیدی شکل گرفت که در این کورس، گلبارنژاد زمین خورد.

به گفته آقای اشرفی، یک دقیقه بعد، مربی گلبارنژاد بر بالین او حاضر شد و با آمدن آمبولانس قصد انتقال به بیمارستان را داشتند که در بین راه دچار ایست قلبی شد. ناچار برای احیا، او را به یک درمانگاه نزدیک انتقال دادند اما عملیات ۴۵ دقیقه‌ای احیا، بی‌نتیجه ماند.

کمیته بین‌المللی پارالمپیک اعلام کرده است در پی درگذشت بهمن گلبارنژاد، پرچم پارالمپیک در دهکده‌ بازی‌ها و در محل برگزاری فینال والیبال نشسته بین ایران و بوسنی، به حالت نیمه برافراشته درخواهد آمد. در مراسم اختتامیه پارالمپیک ریو نیز یک دقیقه سکوت اعلام خواهد شد.

گلبارنژاد در اغلب مسابقات، به عنوان تنها نماینده اعزامی از دوچرخه سواری ایران حضور داشت. از مسابقات معلولین جهان در اسپانیا و ایتالیا گرفته تا پارالمپیک لندن، پارالمپیک ریو و قهرمانی آسیا در مالزی.

دی ماه ۱۳۹۰ در قهرمانی آسیا به میزبانی مالزی، در ماده استقامت جاده به مسافت ۴۹ كيلومتر عنوان قهرمانی را نصیب خود کرد. او در بازی‌های پاراآسيايی ۲۰۱۰ گوانگجو هم عنوان سوم را به خود اختصاص داده بود.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در واکنش به درگذشت گلبارنژاد، در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: «حادثه تلخ درگذشت بهمن گلبارنژاد دوچرخه سوار عزیزمان حین مسابقات پارالمپیک ریو، همه را به اندوه فروبرد. روحش شاد.»

XS
SM
MD
LG