لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۷

آغاز المپیک ریو با فراخوانی به صلح و احترام به طبیعت


المپیک ۲۰۱۶ برزیل در شهر ریو دو ژانیرو آغاز شد؛ مضمون‌های مراسم گشایش المپیک، رواداری و صلح و نیز احترام به طبیعت و زیستگاه مردمان بود.

پوشش زنده رخدادهای ریو

۲۰۶ کاروان حاضر در این المپیک، از کشورهای به‌رسمیت‌شناخته‌شده از سوی سازمان ملل تا مناطق دیگر و نیز کاروانی از پناهجویان در روزهای آینده با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

کاروان ایران نیز با ۶۴ ورزشکار در المپیک امسال حضور دارد.

۷۸ هزار نفر در مراسم گشایش المپیک در ورزشگاه ماراکا شرکت کردند؛ در حالی‌که در سایه تهدید‌ها و حملات تروریستی اخیر در گوشه‌وکنار جهان، تمهیدات امنیتی شدیدی در محل اجرا شده‌است.

برخلاف المپیک‌های پیشین در بیجینگ (پکن) و لندن، در المپیک ریو کم‌تر از تکنولوژی و فناوری بهره گرفته شده و بیشتر از کارناوال‌ها و مراسم معمول و سنتی در آن کشور استفاده شده‌است.

این المپیک در عین‌حال در حالی آغاز شده که خود کشور برزیل طی ماه‌های گذشته درگیر تنش‌ها و بحران‌های عمیق سیاسی و نیز مشکلات اقتصادی بوده‌است.

آماده‌سازی ریو برای المپیک امسال نزدیک به ۱۲ میلیارد خرج برداشته است؛ آنچه خود طی سال‌های گذشته با عتراضاتی در کشور ۲۰۰ میلیون‌نفری برزیل روبه‌رو بود. به ویژه در خود ریو، که بارها تظاهرات و راهپیمایی‌هایی انجام شد.

مقام‌ها در عین حال باید با مشکلات دیگر در محل نیز روبه‌رو شوند، علاوه بر تهدیدهای تروریستی ماه‌های گذشته، مشکلات ناشی از جرم و جنایت، دزدی و نیز حملات خیابانی به روزنامه‌نگاران و اعضای تیم‌های المپیک نیز وجود دارد. ۸۵ هزار نیروهای پلیس و ارتش برزیل امنیت ریو ۲۰۱۶ را برعهده خواهند داشت.

مراسم رسمی با حضور رئیس‌جمهوری دولت انتقالی برزیل برگزار شده‌است، در حالی‌که دیلما روسف، رئیس‌جمهوری برکنارشده آن کشور در توئیتر خود گفته «از اینکه در مراسم نیست اندوهگین است». او قبلا گفته بود حاضر نیست به عنوان نفر دوم، در کنار میشل تمر، رئیس‌جمهوری انتقالی در مراسم حاضر شود.

نشان المپیک در پارک المپیک در ریو
نشان المپیک در پارک المپیک در ریو

زهرا نعمتی عضو تیم‌ ملی تیراندازی با کمان بانوان در حال تمرین
زهرا نعمتی عضو تیم‌ ملی تیراندازی با کمان بانوان در حال تمرین

XS
SM
MD
LG