لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۲

«رولینگ‌استونز» کنسرت در اسرائیل را تحریم نکرد


با وجود فراخوانی راجر واترز، خواننده گروه «پینک فلوید» از اعضای «رولینگ استونز» برای خودداری از سفر به اسرائیل، هنرمندان این گروه مشهور انگلیسی چهارشنبه شب، چهارم ژوئن، چهاردهم خرداد، برنامه هنری خود را در تل آویو اجرا می‌کنند.

راجر واترز ماه گذشته از اعضای «رولینگ استونز» خواسته بود «وجدان» خود را ملاک عمل قرار داده و برای بیان حمایت از «آرمان فلسطینی‌ها»، اسرائیل را تحریم کنند.

به باور خواننده پرآوازه «پینک فلوید»، «سیاست‌های دامنه دار تبعیض‌آمیز اسرائیل علیه فلسطینی‌ها باید مورد نکوهش قرار گیرد».

راجر واترز معتقد است که حضور هنرمندان بین‌المللی در اسرائیل چرخ «تبلیغات» دولت اسرائیل را که در صدد «پنهان کردن سیاست غیرعادلانه و نژادپرستانه خود» است، روغن می‌زند.

راجر واترز در سال‌های گذشته به یکی از بارزترین چهره‌های فعال در کارزار موسوم به بی.دی.اس مبدل شده است؛ این کارزار که مقر اصلی آن در غزه و لندن است، برای حمایت از فلسطینی‌ها و فراخوان به تحریم اسرائیل در عرصه‌های مختلف، برپا شده است.

اما «رولینگ استونز» به آخرین درخواست های راجر واترز و سایر حامیان فلسطینی ها بی‌اعتنایی کرد.

این گروه در چارجوب سری تازه‌ای از برنامه‌های هنری خود در جهان، به اسرائیل رسیده است.

میک جگر، خواننده اصلی گروه «رولینگ استونز» در تاثر از فوت دوست دخترش که یک سوپرمدل بود و به طرزی ناگهانی درگذشت، در ماه‌های قبل اجرای برنامه در کشورهای مختلف را لغو کرده بود اما از هفته گذشته با اجرای کنسرت در برخی از کشورهای اروپا، دور تازه کنسرت های گروه آغاز شده است.

این سری از اجرای آنها با نام On Fire – 14 اجرا می‌شود؛ اعضای گروه در روزهای گذشته، از جمله در زوریخ سوئیس بودند تا ثابت کنند که هفتاد ساله به بالاهای امروزی، پدربزرگ‌های ناتوان نیستند و دست کمی از جوان‌های پرشور ندارند.

«رولینگ‌استونز» یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین گروه‌های هنری جهان، در سال ۱۹۶۲ در لندن پایه گذاری شد. در تمامی ۵۲ سال گذشته، میک جگر انگلیسی خواننده اصلی این گروه است که تابستان پیش رو، ۷۱ ساله می‌شود.

اعضای «رولینگ استونز» دوازدهم خرداد با هواپیمای اختصاصی وارد اسرائیل شدند و میک جگر با رسیدن به هتل «دان» در تل آویو، بلافاصله به ساحل رفت.

اعضای گروه سیزدهم خرداد را به دیدار از برخی از جاذبه‌های باستانی این سرزمین، از جمله از اورشلیم و قیصریه اختصاص دادند؛ رونی وود و همسرش به «دیوار ندبه» رفتند تا دعا کنند؛ جایی که پاپ فرانسیس هفته گذشته در آن نیایش کرده بود.

جگر عک‌ های خود را از دیوارهای باقیمانده قیصریه‌ی تاریخی و ساحل تل آویو، در نیمه شب در صفحه فیسبوکش گذاشت.

جگر خواهان آن شده که خوراک های طبیعی دلخواه او را در اسرائیل همراه با ماهی سلمون برایش سرو کنند؛ رونی وود خواهان آن شده که هر روز جدول روزنامه انگلیسی ایندیپندنت را در اتاقش حاضر کنند؛ چارلی واتز وقتی وارد سوییت خود شد کیک تولد انتظارش را می‌کشید چرا که روز قبل از ورودش به اسرائیل هفتاد و سه ساله شده بود.

اسرائیلی ها از کنسرت «رولینگ استونز» استقبال چشمگیری کرده و شصت هزار بلیط آن از مدت‌ها قبل، پیش فروش شده است.

برنامه در پارک «هیارکُن» تل آویو اجرا می شود؛ این پارک وسیع از هفته ها قبل برای این برنامه هنری به خوبی آماده شده است.

«رولینگ استونز» شش ترانه خود را در دسترس رای دادن هواداران گذاشتند تا ترانه ای که بیشترین رای را می‌آورد، به طور استثنا از سوی گروه، افزون بر ترانه‌هایی که گروه در نظر گرفته است، اجرا شود.

«رولینگ استونز» برنامه هنری خود را در ساعتی از شب آغاز می‌کند که یهودیان اولترا اورتودکس نیز بتوانند با پایان عید مذهبی «شاوعوت» به آن بیپوندند؛ کمتر گروه هنری برای این امر اهمیت قائل شده بود.

کیث ریچاردز از اعضای این گروه به رسانه‌های اسرائیل گفت، «برنامه‌ای پرقدرت برای دوستان اسرائیلی اجرا می‌کنیم».

هزاران عضو پلیس برای عملی کردن تدابیر امنیتی در اجرای آرام و بی خطر برنامه به خدمت فراخوانده شده و برای رفت و آمد در خیابان‌های تل آویو، یک برنامه اضطراری در نظر گرفته شده است.

بدین ترتیب «رولینگ استونز» به فهرستی از هنرمندان برجسته جهانی می‌پیوندند که در سال های گذشته کنسرت های عظیم در اسرائیل برگزار کرده و فراخوان‌های راجر واترز را بی‌پاسخ گذاشتند؛ مادونا، الیشیا کیز، التون جان، لیدی گاگا و ریحانه در شمار این هنرمندان هستند.

کمتر از دو هفته دیگر، در بیست و هفتم خرداد، هفدهم ژوئن، گروه راک آلترناتیو پیکسیز، از بوستون آمریکا، با ۲۸ سال سابقه هنری، برنامه هنری بزرگی در منطقه یافو در مرکز اسرائیل برگزار خواهد کرد. این گروه از آنچه «اشتباه» پیشین خود در تحریم اسرائیل نامیده، پوزشخواهی کرده است.

نیل یانگ و چند گروه هنری مهم دیگر غربی نیز در طول تابستان در اسرائیل برنامه هنری خواهند داشت.
XS
SM
MD
LG