لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۶

ستایش رامنی از اقدامات ترامپ در پی دیدار دوباره با رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا


آقای رامنی و ترامپ در هنگام شام با یکدیگر برای دومین بار طی دو هفته گذشته گفت‌وگو کرده‌اند
آقای رامنی و ترامپ در هنگام شام با یکدیگر برای دومین بار طی دو هفته گذشته گفت‌وگو کرده‌اند

میت رامنی، سیاستمدار سرشناس حزب جمهوری‌خواه، برای دومین بار با رئیس‌جمهوری منتخب دیدار و در پی آن از اقدامات انتخاب‌های ترامپ ستایش کرده‌است. گفته می‌شود او ممکن است برای پست وزارت خارجه در دولت ترامپ در نظر گرفته شده باشد.

آقای رامنی در پی دیدار دوباره با ترامپ، در جمع خبرنگاران حاضر شد، اما به‌طور مستقیم اشاره‌ای به موضوع پست وزارت خارجه و گزارش‌هایی که نام او را در میان نامزدهای اصلی آورده‌اند، نکرده‌است.

میت رامنی می‌گوید، آن دو، بار دیگر در مورد مسائل مختلف جهانی گفت‌وگویی «جذاب و روشنگر» داشتند.

او گفت تحت تاثیر اقدامات آقای ترامپ، و نامزدهای در نظر گرفته‌شده برای پست‌های دولتی، قرار گرفته‌است: «باید به شما بگویم، من تحت تاثیر اقدامات انتقالی قرار گرفته‌ام. کسانی که او (ترامپ) برای کابینه‌اش در نظر گرفته، آدم‌هایی قوی، باظرفیت و موثری هستند».

به گفته رامنی «خواهید دید که آمریکا در سده جاری نیز به رهبری جهان ادامه خواهد داد، و آن‌چه از گفت‌وگوها با رئیس‌جمهوری منتخب و سخنرانی‌ شب پیروزی‌اش دستگیر من شد، و البته از آدم‌هایی که برای نقل‌وانتقال‌ها انتخاب کرده، این است که رئیس‌جمهوری منتخب، دقیقا فردی‌ست که می‌تواند ما را به سوی آینده‌ای بهتر هدایت کند».

میت رامنی، که خود زمانی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بود، اما در رقابت با باراک اوباما، از راهیابی به کاخ سفید باز ماند، تاکید کرده پیروزی ترامپ کار آسانی نبود: «شخصا این را می‌دانم. او کاری را انجام داد که من در تلاش بودم انجام دهم، اما موفق نشدم».

رامنی، در زمان کارزاری که به پیروزی نامزد جمهوری‌خواه انجامید، از مهم‌ترین منتقدان دونالد ترامپ در حزب جمهوری‌خواه بود. ترامپ نیز در پاسخ به انتقادهای او، واکنش نشان داده بود. ⇦​بیشتر بخوانید

از این سیاستمدار حزب جمهوری‌خواه به عنوان یکی از نامزدهای اصلی برای پست وزارت خارجه نام برده می‌شود. هرچند هنوز هیچ خبر یا گزارش رسمی در این مورد منتشر نشده‌است.

نام او در فهرست‌ نام‌هایی آمده که از جمله ژنرال بازنشسته دیوید پترائوس، شهردار پیشین نیویورک، رودی جولیانی، جان بولتون، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل، یا سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا را در بر می‌گیرد.

البته مطرح‌شدن آقای رامنی برای پست وزارت خارجه، که از مهم‌ترین مقام‌های دولتی پس از ریاست‌جمهوری آمریکا به شمار می‌رود، با واکنش‌هایی در حلقه هواداران و نزدیکان رئیس‌جمهوری منتخب نیز روبه‌رو شده‌است. موضوعی که بر می‌گردد به رقابت‌های انتخاباتی و انتقادهای تند رامنی از نامزد حزب خود. برای نمونه کیلان کانوی، مدیر ستاد ترامپ، به تازگی گفته انتخاب رامنی ممکن است به واکنش شدید شماری از هواداران رئیس‌جمهوری منتخب بیانجامد.

۴۵مین رئیس‌جمهوری آمریکا، کم‌تر از دو ماه دیگر، هدایت دولت را در دست خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG