لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۷

جشنواره روتردام؛ ۹ فیلمساز ایرانی و محسن نامجو در کنار متالیکا


رویاهای رادیو
رویاهای رادیو

چهل و پنجمین دوره جشنواره جهانی فیلم روتردام، یکی از بزرگ‌ترین جشنواره های سینمایی اروپا، چهارشنبه شب، بیست و هفتم ژانویه (هفتم بهمن) افتتاح شد، در حالی که این جشنواره امسال توجه ویژه ای به فیلمسازان جوان ایرانی داخل و خارج از ایران داشته و میزبان ۹ سینماگر ایرانی است؛ از جمله بابک جلالی که با فیلمی که در سانفرانسیسکو ساخته در بخش مسابقه امسال حضور دارد: «رویاهای رادیو» با بازی محسن نامجو.

در این جشنواره دوازده روزه، مجموعاً ۴۷۷ فیلم به نمایش درمی آید که از این میان ۱۰۶ فیلم اولین نمایش جهانی خود را تجربه می‌کنند. بیش از ۲۶۰ فیلمساز از پنجاه کشور مختلف در این جشنواره حضور خواهند داشت.

محسن نامجو و بازی در فیلم

محسن نامجو، خواننده شناخته شده ایرانی که سال‌هاست در آمریکا سکونت دارد، در فیلم رویاهای رادیو نقش اول را بازی می کند؛ نه در نقش یک نوازنده و خواننده، بلکه در نقش یک نویسنده به نام آقای رویانی که در ایران شهرت داشته، اما مجبور به ترک وطن شده و حالا «پارس رادیو» را اداره می کند؛ایستگاهی رادیویی به زبان فارسی در سانفرانسیسکو که برنامه‌های شاعرانه‌ای برای افغانها و ایرانیانی که در آنجا زندگی می کنند تولید می‌کند. گروهی با نام رویاهای کابل که اولین گروه راک افغانستان محسوب می‌شود، قرار است با گروه معروف متالیکا در استودیوی این رادیو بنوازند...

نام لارس اولریش، نوازنده گروه متالیکا هم به عنوان یکی از بازیگران این فیلم ذکر شده است.

اولین نمایش جهانی این فیلم روز دوشنبه خواهد بود و برای دریافت جایزه ببر روتردام، در بخش اصلی این جشنواره با هفت فیلم دیگر از هفت فیلمسازی که به عنوان «با آینده درخشان»- از جمله «یک زن، یک بخش» ساخته الیزابت سوبرین و «آخرین سرزمین» ساخته پابلو لامار- در این بخش انتخاب شده اند رقابت خواهد کرد.

حضور پررنگ سینماگران ایرانی

امسال یکی از پربارترین حضورهای سینماگران جوان ایرانی است که یادآور بخش بزرگ مرور سینمای ایران در این جشنواره در سال ۲۰۱۲ است.

«خشت و آئینه» ابراهیم گلستان که از اولین فیلم های مهم و تاثیرگذار سینمای ایران محسوب می شود، پس از پنجاه سال، نمایش‌های تازه‌ای را در جشنواره های جهانی تجربه می‌کند و این بار در جشنواره روتردام هم نمایش خواهد داشت.

«بادکین راس»، ساخته کاوه مدیری، داستان مردی ایرانی/هلندی به نام بادکین( با بازی سهراب بیات) را روایت می کند که در شهر فورس اسکاتلند، در کنار مردم محلی واقعی ساختار ترکیبی مستند- تخیلی فیلم را شکل می‌دهد.

«ما در بهشت» ساخته سینا عطائیان دنا که برای اولین بار در بخش مسابقه جشنواره لوکارنو نمایش داشت، در بخش «آینده درخشان» در جشنواره روتردام نمایش دارد؛ تصویری تند و تیز از احوال امروز ایران که در داستانی حول و حوش یک معلم تنها در حاشیه شهر تهران روایت می‌شود.

وحید حکیم زاده در فیلمی به نام «چیزهای بزرگ‌تر» که در ژاپن ساخته شده، داستان چند شخصیت از کشورهای مختلف را در کنار هم در ژاپن امروز روایت می کند، از جمله یک معمار ایرانی. اسد فولادکار سینماگر ایرانی الاصل ساکن لبنان هم با فیلم «عشق حلال» در جشنواره حضور خواهد داشت.

در میان فیلم های کوتاه هم فیلمسازان جوان ایرانی از داخل و خارج از ایران حضور پررنگی دارند. مریم تفکری در فیلمی به نام «شعر و سنگ»، سعی دارد در پرداختی انتزاعی تصویری از تهران ثبت کند.

«داستان ساده من، تو، و میم» فیلم کوتاه دیگری است ساخته عاطفه یارمحمدی که سعی دارد زندگی خود فیلمساز را در دل تاریخ امروز ایران روایت کند.

«یادآوری پنج‌ضلعی‌ها» عنوان فیلم کوتاه انتزاعی دیگری است از آزاده نوایی که به شکل شانزده میلی متری فیلمبرداری شده و سعی دارد با اشعار حافظ و موسیقی‌ای از بامداد ملکی، مرضیه رحیم زاده و سهیل مخبری زمان ها و مکان ها و احساسات را به زبان تصویر برگرداند.

جشنواره جهانی فیلم روتردام تا هفتم فوریه ادامه خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG