لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۴

روحانی: مشکلات ایران و آمریکا باید روزی حل ‌و فصل شود


حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، که در نیویورک به سر می‌برد در یکی از مصاحبه‌های خود، با شبکه پی‌بی‌اس، گفته است طی سال‌های گذشته بین ایران و آمریکا تنش و تخاصم فراوانی بوده است، اما باید روزی این مشکلات حل و فصل شود.

رئیس‌جمهوری ایران، در گفت‌وگویی دیگر در مرکز آمریکای نوین، با اشاره به «فضای خوبی» که ممکن است در صورت دستیابی به یک توافق هسته‌ای به آن رسید، از آن به عنوان وسیله‌ای در راستای منافع دو ملت (ایران و آمریکا) یاد کرد.

او پیشتر نیز در مصاحبه‌ای دیگر با شبکه ان‌بی‌سی گفته بود که فقدان رابطه میان ایران و آمریکا «تا قیامت نخواهد بود».

از سوی دیگر، رئیس‌جمهوری ایران هشدار داده است که حملات هوایی نمی‌تواند افراطیون را در سوریه نابود کند.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، که گفته‌های رئیس‌جمهوری ایران در مصاحبه با شبکه پی‌بی‌اس آمریکا را به فارسی منتشر کرده، از او نقل کرده است که «اکنون بین ایران و آمریکا مذاکرات مستقیم هم است و در زمینه هسته‌ای دو وزیر خارجه با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند. یک روز ممکن است لازم باشد که در سطح بالاتر نیز گفت‌وگو شود؛ پس ابتدا باید ببینیم که چه زمانی و در چه شرایطی و با چه موضوعی این گفت‌وگو می‌تواند مفید انجام شود».

حملات علیه اسلام‌گرایان در سوریه

حسن روحانی در مصاحبه با پی‌بی‌اس در مورد حملات آمریکا و متحدان آن به گروه حکومت اسلامی در سوریه گفته است «برای ما روشن نیست که هدف مقام‌های آمریکایی از بمباران سوریه چیست».

در بخشی دیگر از سخنان خود افزوده است که «سه سال است گروه‌های تروریستی در سوریه، مردم زیادی را کشته‌اند، روستاهای زیادی را تصرف کرده‌اند و برخی شهرها را گرفته‌اند. چرا آمریکا چرا الان به فکر عکس‌العمل در برابر تروریست‌ها در سوریه افتاده است؟».

او در عین حال مبارزه به گروه‌های پیکارجو بدون «هماهنگی» با دولت سوریه را «خلاف» دانسته است.

آقای روحانی در مرکز نوین آمریکا نیز سخنان مشابهی را بیان کرده است.

آمریکا و متحدانش حملاتی را از روز اول مهر ماه علیه گروه حکومت اسلامی و دیگر افراطیون اسلام‌گرا در سوریه ترتیب داده‌اند.

ساعاتی پس از آغاز این حملات وزارت خارجه سوریه اعلام کرد که دمشق از طریق نماینده دائمی خود در سازمان ملل از آن با خبر بوده است. پس از آن خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی گفته بود آمريکا پيش از حملات در سوريه، ایران را از اين موضوع باخبر کرده و اطمينان خاطر داده بود که آنها عليه نيروهای وفادار به بشار اسد نخواهد بود.

پرونده هسته‌ای

در مورد موضوع هسته‌ای، رئیس‌جمهوری ایران تاکید کرده است که «اراده جدی» از سوی تهران برای حل پرونده اتمی وجود دارد؛ «در این مذاکره می‌خواهیم منافع همه ملت‌ها تضمین شود و معاهدات بین‌المللی، مبنا قرار گیرد و در این صورت طی همین دو ماه باقیمانده نیز قادر به حل‌وفصل موضوعات هستیم.»

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز در سخنرانی روز چهارشنبه خود در نشست عمومی سازمان ملل، از ایران خواست تا از فرصت مذاکرات هسته‌ای در حال انجام، برای حل و فصل این موضوع استفاده کند؛ «پیام من به رهبران و مردم ایران ساده و معقول است: نگذارید این فرصت از دست برود. ما می‌توانیم به راه‌حلی برسیم که نیازهای انرژی شما را تامین کند و در عین حال، به دنیا اطمینان دهد که برنامه شما صلح‌آمیز است».

حسن روحانی که برای شرکت در نشست عمومی ملل متحد در مقر این سازمان در نیویورک به آمریکا سفر کرده است، طی روزهای گذشته در سخنرانی‌ها و گفت‌وگوهای مختلفی شرکت کرد.

برخی رسانه‌های آمریکایی لحن بخشی از گفته‌های او را شبیه رئیس‌جمهوری آمریکا توصیف کرده‌اند.

روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید طی این دو روز سخنرانی و مصاحبه، گفته‌های حسن روحانی به گفته‌های باراک اوباما، درمورد لزوم مبارزه با اسلام‌گرایان افراطی، یا استفاده از آنچه ممکن است آخرین فرصت برای رسیدن به تفاهم اتمی باشد، شبیه شده است. با این همه او انتقادهایی را به واشینگتن در مورد حملات در سوریه وارد کرده است.

در زمان سخنرانی و سوال و جواب با روزنامه‌نگار باسابقه آمریکایی، فرید ذکریا، در مرکز آمریکای نوین، یکی از شرکت‌کنندگان عکسی از رهبران معترض به انتخابات سال ۱۳۸۸ را نیز بالا برده است. پرسشی از آقای روحانی در این مورد نشده و او اشاره‌ای به این موضوع نکرده است.

XS
SM
MD
LG