لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۲

روحانی: لازمه بصیرت تشخیص دقیق شرایط زمان است


حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، عصر یک‌شنبه هشتم دی ماه در جلسه هیئت دولت ایران با اشاره به اینکه بصیرت با توهین و افراطی‌گری سازگار نیست، لازمه آن را «تشخیص دقیق شرایط زمان و مصالح کشور» دانست.

آقای روحانی گفته است در شرایطی که ایران در حال گفت‌وگو با قدرت‌های جهانی‌ست «مصلحت کشور اقتضا می کند بالاترین درجه وحدت و انسجام ملی را نشان دهیم».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، رئیس‌جمهوری ایران، با اشاره به عملکرد امام دوم شیعیان گفته است او برای حفظ وحدت، با وجود آنکه می‌دانست «شهامت و شجاعت برای صلح، اگر بیش از جنگ و شهادت نباشد، کم‌تر از آن هم نیست، ملامت همه افراطیون را به جان خرید».

روحانی این کار امام دوم شیعیان را «باشکوه‌ترین نرمش قهرمانانه تاریخ» نامیده است.

«نرمش قهرمانانه» واژگانی‌ست که پیشتر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در مورد دور جدید مذاکرات میان ایران و قدرت‌های جهانی از آن استفاده کرده بود. او در مورد رفتار امام دوم شیعیان نیز کتابی با همین عنوان نوشته است.

آیت‌الله خامنه‌ای در اواخر تابستان امسال از لزوم «نرمش قهرمانانه» در عرصه سیاست خارجی سخن گفته بود. چند روز پس از آن رئیس‌جمهوری ایران که برای شرکت در نشست همگانی ملل متحد در نیویورک به سر می‌برد با باراک اوباما، تلفنی گفت‌وگو کرد.

رهبر ایران البته در آبان ماه با اشاره دوباره به این موضوع گفته بود، آنها که مفهوم «نرمش قهرمانانه» را دست برداشتن از آرمان‌ها و عقب‌نشینی از اصول تعبیر کردند، اشتباه کردند.

ایران اکنون در حال گفت‌وگو با کشورهای موسوم به ۵+۱ در مورد برنامه اتمی خویش است.

این مذاکرات در سوم آذر ماه به توافق‌نامه‌ای اولیه و موقتی انجامید که با استقبال عمده کشورهای جهان روبه‌رو شد و اکنون نیز طرف‌ها در مورد نحوه اجرا و ادامه آن در گفت‌وگو هستند.

اخیرا آن علی‌اکبر ولایتی، مشاور بین‌المللی آیت‌الله خامنه‌ای، خواستار مذاکره جداگانه با کشورهای ۵+۱ شد. دو روز پس از آن، در هشتم دی‌ماه، عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای، گفت ايران و آمريکا درباره پرونده اتمی «در حال مذاکره مستقيم» هستند.

واژه «بصیرت» که حسن روحانی در جلسه عصر یک‌شنبه هیئت دولت به آن اشاره کرده است نیز از جمله دیگر اصطلاحاتی‌ست که طی سال‌های گذشته و به‌ویژه پس از اعتراضات سال ۱۳۸۸ به نتیجه انتخابات، گروه‌های افراطی در ایران مکررا از آن استفاده کرده‌اند.

آنها سیاست‌مدارانی که علیه معترضان یا چهره‌های سرشناس آنها، میرحسین موسوی و مهدی کربی، موضع نگرفته‌اند را به «بی‌بصیرتی» متهم کرده‌اند. آنچه طی روزهای گذشته و با نزدیک شدن به سالگرد راهپیمایی نهم دی ماه در حمایت از حکومت ایران، شدت گرفته است.

همزمان تعدادی از فرماندهان نظامی و امنيتی و مقام‌های سياسی ايران، خواهان محاکمه و مجازات رهبران اعتراض‌ها که نزديک به سه سال است در حبس قرار دارند، شده‌اند.

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تظاهرات روز نهم دی‌ماه گفت کسانی که در آن روز به تظاهرات دست زدند برای «حمایت از جناحی خاص این کار را نکردند» بلکه «احساس کرده بودند به فرهنگ عاشورا اهانت شده و بیگانگان زمینه را برای مداخله مناسب یافته‌اند».

رئیس‌جمهوری ایران عصر روز گذشته گفت مردم ایران «بصیرت» خود را با حضور در انتخابات سال ۱۳۹۲ نشان داد.

آزادی چهره‌های معترض در حصر یا زندان از جمله خواست‌هایی بود که در زمان کارزار انتخاباتی سال ۱۳۹۲ به آن‌ها اشاره شد و حسن روحانی نیز وعده‌هایی در این مورد داده است.
XS
SM
MD
LG