لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۱

انتقاد اد رویس از انتخابات ایران


اد رویس
اد رویس

اد رویس، رئیس‌ جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، در بیانیه‌ای می‌گوید رد صلاحیت نامزدهای میانه‌روی انتخابات در ایران، آزمایش‌های موشکی یا دستگیری ملوان‌های آمریکایی، بر خلاف وعده‌ای است که باراک اوباما در مورد معتدل و مسئولیت‌پذیر شدن ایران داده بود.

آقای رویس در بیانیه‌ای که در وب‌سایت کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا منتشر شده، می‌گوید «رئیس‌جمهوری اوباما به مجلس وعده داده بود که ایران مسئولیت‌پذیرتر و میانه‌روتر می‌شود. با این حال ساعاتی پس از اجرایی شدن توافق اتمی، حکومت ایران ۲۹۶۷ نفر از نزدیک به ۳ هزار نامزد میانه‌رو برای انتخابات مجلس در ایران را رد صلاحیت کرد».

او افزوده ایران با انجام آزمایش‌های موشکی، تحریم‌های سازمان ملل را نقض کرد، ملوان‌های آمریکایی را دستگیر کرد و همزمان به حمایت از رژیم «قاتل» [بشار] اسد در سوریه ادامه می‌دهد.

پیش از این یک تیم از ناظران تحریم‌های ایران در سازمان ملل گفته بودند آزمایش موشک میان‌برد عماد یکی از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده است.

به گفته اد رویس، ایران با دسترسی به ۱۰۰ میلیارد دارایی بلوکه‌شده‌اش به خاطر تحریم‌ها، «اکنون بر منطقه (خاورمیانه) چیره» شده است.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، چهارم اسفند ماه مبلغ پولی که ایران نقدا پس از اجرای توافق اتمی دریافت خواهد کرد را «کمتر از ۵۰ میلیارد دلار» اعلام کرده بود. مقام‌های دولتی آمریکا در عین حال تاکید کرده‌اند که توافق اتمی، جلوی دسترسی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای را گرفته‌است. این توافق با مخالفت تقریبا همه نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره روبه‌رو بوده‌است.

اد رویس می‌گوید سپاه پاسداران مسئول کشته شدن معترضان در جریان اعتراضات به انتخابات سال ۸۸ است و قدرتمندتر شده‌است.

دولت باراک اوباما در پی سرکوب اعتراضات مربوط به انتخابات سال ۱۳۸۸ شماری از چهره‌ها و مقام‌های حکومتی و انتظامی ایران را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. این فهرست و فهرست‌های تحریمی خارج از پرونده هسته‌ای، همچنان به قوت خود باقی‌ هستند.

رئیس‌ کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفته ممکن است برخی از داوطلبان انتخابات میانه‌رو قلمداد شوند؛ اما او چنین چیزی را رد می‌کند. از منظر او حکومت ایران، مردم این کشور را مجبور به انتخاب کرده، «آنطور که برخی می‌گویند بین تندروها و تندروترها».

طی هفته‌های گذشته، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و مقام‌های دولتی او، و نیز عمده مقام‌های دولتی کشورهای غربی، یا به طور کلی در مورد انتخابات ایران نظری ابراز نکرده‌اند، یا تنها گفته‌اند که خبرهای مربوط به آن را دنبال می‌کنند.

برخی از چهره‌های اروپایی خواستار آن شده بودند که غرب در مورد این انتخابات جانب‌داری نکند؛ خاویر سولانا، نماینده پیشین اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی، اما بونینو، وزیر خارجه پیشین ایتالیا و علی واعظ، تحلیل‌گر ارشد امور ایران در گروه بین‌المللی بحران، در مقاله‌ای برای خبرگزاری رویترز، به موضوع رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان اشاره کرده بودند، اما افزوده‌اند تجربه سی سال گذشته نشان داده سران غرب از هرکسی به عنوان «میانه‌رو» حمایت کرده‌اند، آن فرد در ایران به حاشیه رانده شده‌است.

مقام‌های نزدیک به راس حکومت در ایران نیز بارها معترضان به انتخابات در ایران و چهره‌های سرشناس آنها را به مواردی مانند «جاسوسی برای آمریکا و بریتانیا» متهم کرده‌اند.

انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی هفتم اسفند ماه در ایران، در حالی برگزار شده‌است که شمار عمده‌ای از اصلاح‌طلبان توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شدند. رد صلاحیت‌های گسترده در مورد مجلس خبرگان ایران نیز تا جایی بود، که در برخی حوزه‌ها تنها یک داوطلب به رای گذاشته شد. اصول‌گرایان طی روزهای گذشته، باقی‌مانده نامزدهای اصلاح‌طلب را نیز مکررا به «انگلیس و آمریکا» منتسب کردند.

گروه‌های حامی دولت، «اعتدالیون» و اصلاح‌طلبان در نهایت فهرست‌های مشترکی منتشر کرده و از گروهی از نامزدهای باقی‌مانده در انتخابات حمایت کردند.

XS
SM
MD
LG