لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۳

گزارشگران بدون مرز: دست‌کم ۷۴ روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای در سال ۲۰۱۶ کشته شدند


خانواده سعید جواد حسینی، یکی از کارکنان شبکه طلوع که در حمله انتحاری طالبان در افغانستان کشته شد
خانواده سعید جواد حسینی، یکی از کارکنان شبکه طلوع که در حمله انتحاری طالبان در افغانستان کشته شد

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید در سال میلادی رو به پایان، دست‌کم ۷۴ روزنامه‌نگار حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای در سراسر جهان کشته شده‌اند. سوریه در صدر فهرست قرار دارد؛ جایی که شمار روزنامه‌نگاران کشته‌شده ۱۹ تن است.

پس از سوریه، افغانستان قرار دارد، کشوری که ۱۰ روزنامه‌نگار در آن کشته شده‌اند، سپس مکزیک و عراق، در اولی ۹ و دومی پنج روزنامه‌نگار جان خود را از دست داده‌اند.

به گفته «گزارشگران بدون مرز» تقریبا تمامی کشته‌شدگان، خبرنگاران یا کارکنان رسانه‌ایِ محلی بوده‌اند.

این سازمان می‌گوید هرچند شمار قربانیان حرفه‌ای، در مقایسه با سال گذشته میلادی، کاهش یافته، اما در واقع در طی این مدت شمار زیادی از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران، عملا به دلیل تهدیدهای بیش از حد جانی، از مناطقی مانند سوریه، یمن، عراق یا لیبی خارج شده‌اند.

«گزارشگران بدون مرز» عقیده دارد، با خروج روزنامه‌نگاران از منطقه‌های بحرانی، جهان با خلا خبری در این کشورها روبه‌رو شده‌است.

در گزارش این سازمان فرادولتی گفته شده ۵۷ نفر از کشته‌شدگان خبرنگاران حرفه‌ای، ۹ بلاگر و هشت تن از آن‌ها نیز کارکنان رسانه‌ها (برای نمونه دست‌اندرکاران فنی) بوده‌اند.

نزدیک به سه چهارم کل کشته‌شدگان، به‌طور مستقیم و در ارتباط با حرفه خود، هدف قرار گرفته‌اند.

کمیته محافظت از روزنامه‌نگاران نیز در تازه‌ترین گزارش خود که ۲۸ آذر منتشر شد گفته است در سال رو به پایان دست‌کم ۴۸ خبرنگار در ارتباط با حرفه‌‌‌ای که انجام می‌دادند، کشته شده‌اند؛ تحقیقات درباره مرگ ۲۷ خبرنگار دیگر و ارتباط این مرگ‌ها با حرفه روزنامه‌نگاری همچنان ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG