لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۶

گزارشگران بدون مرز: ایران پیشگام در حبس زنان روزنامه‌نگار و وب‌نگار


نشان سازمان گزارشگران بدون مرز
نشان سازمان گزارشگران بدون مرز

سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارشی تازه می‌گوید ایران با داشتن ده زن در زندان که برای رسانه‌ها کار می‌کنند یا روزنامه‌نگار هستند، «پیشگامی جهانی» در محبوس کردن زنان روزنامه‌نگار و فعال اینترنتی است.

به گزارش این سازمان مدافع حقوق روزنامه‌نگاران، با تازه‌ترین بازداشت‌ها در ۲۲ ژوئیه (۳۱ تیر ماه)، که دو روزنامه‌نگار و یک عکاس، از جمله خبرنگار واشینگتن‌پست و همسرش را در بر می‌گیرد، شمار زنان در میان ۶۵ روزنامه‌نگار و وب‌نگار زندانی به ۱۰ نفر می‌رسد.

به گفته این سازمان سه نفر از این افراد شهروند کشورهای خارجی هستند.

جیسون رضائیان و همسرش یگانه صالحی، روزنامه‌نگارانی که به تازگی بازداشت شده‌اند
جیسون رضائیان و همسرش یگانه صالحی، روزنامه‌نگارانی که به تازگی بازداشت شده‌اند

گزارشگران بدون مرز در عین حال «نگرانی عمیق» خود را از موج بازداشت‌ها که به طور مشخصی زنان شاغل یا فعال در رسانه‌ها را شامل شده اعلام کرده است؛ از میان این ده نفر، هفت زن به زندان‌هایی بین شش ماه تا ۲۰ سال محکوم شده‌اند.

دادگستری استان تهران روز سوم مرداد ماه، خبر بازداشت جیسون رضائیان، خبرنگار ایرانی-آمریکایی واشینگتن‌پست در ایران و همسرش یگانه صالحی را تائید کرد.

خانم صالحی نیز برای روزنامه اماراتی «نشنال» کار می‌کند.

به گفته گزارشگران بدون مرز یک عکاس آزاد ایرانی-آمریکایی هم به همراه شوهرش بازداشت شده‌اند، که خانواده‌اش نمی‌خواهند نامی از او برده شود؛ نحوه و دلایل دستگیری آنها نامشخص است.

وزارت خارجه ایالات متحده نیز روز دوشنبه خواستار آزادی جیسون رضائیان، همسرش و دو نفر بازداشتی اخیر در ایران شده است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است واشینگتن از دولت سوئیس خواسته تا به عنوان نماینده آن در تهران، پرونده آقای رضائیان را پیگیری کند.

ساجده عرب‌سرخی، مرضیه رسولی، ریحانه طباطبایی و مهناز محمدی از دیگر بانوان روزنامه‌نگار زندانی هستند که در گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز به آنها اشاره شده است.

این ساز و کار مدافع حقوق روزنامه‌نگاران در عین حال به نام فریده شاهگلی، شهروند ایرانی-آلمانی، رویا صابری‌نژاد نوبخت، شهروند بریتانیایی-ایرانی، نیز به عنوان دیگر روزنامه‌نگارانی با ملیتی غیر از ملیت ایرانی اشاره کرده است.

هر دو نفر به خاطر فعالیت‌های اینترنتی‌ست که بازداشت شده‌اند.

به گفته این سازمان، تا کنون نه مقام‌های بریتانیایی و نه مقام‌های آلمانی بیانیه‌ای رسمی در این مورد منتشر نکرده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها خانم صابری‌نژاد به ۲۰ سال زندان محکوم شده است.

نغمه شاهسوندی شیرازی از دیگر فعالان اینترنتی است که به ۷ سال زندان محکوم شده است.

نگرانی عفو بین‌الملل و گزارشگران بدون مرز از وضعیت صبا آذرپیک

«عفو بین‌الملل» و «گزارشگران بدون مرز»، دو سازمان عمده مدافع حقوق بشر و حقوق روزنامه‌نگاران، به طور جداگانه، «نگرانی عمیق» خود را از وضعیت نامشخص صبا آذرپیک، روزنامه‌نگار بازداشتی در ایران نیز اعلام کردند.

صبا آذرپیک، خبرنگار امور سیاسی و مجلس، که بنا بر گزارش‌ها هفتم خرداد ماه در تهران بازداشت شده است، به گفته این دو سازمان در محلی نامعلوم است و نهادی که او را بازداشت کرده نیز اعلام نشده است.

اکرم محمدی، مادر خانم آذرپیک، اوایل تیر ماه از تمدید قرار بازداشت دخترش خبر داده بود.

گزارشگران بدون مرز می‌گوید بنا بر اطلاعاتی که جمع‌آوری کرده است صبا آذرپیک در ارتباط با تهیه گزارش تحقیقی در باره رسانه‌های امنیتی که سپاه پاسداران و ماموران وزارت اطلاعات آنها را هدایت و حمایت می‌کنند، بازداشت شده و «به شدت تحت فشار قرار دارد».

سازمان عفوبین‌الملل نیز در بیانیه خود خواستار آزادی بی‌قید و شرط خانم آذرپیک و دسترسی او به وکیل و ملاقات منظم با اعضای خانواده اش شده است تا بدین ترتیب اطمینان حاصل شود که او در معرض شکنجه و یا انواع دیگر آزار و اذیت قرار ندارد.

XS
SM
MD
LG