لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۳

روحانی: به عهدی که با مردم بستم وفادار می‌مانم


حسن روحانی، رئیس‌جمهوری منتخب ایران، در نخستین پیام خود به مناسبت پیروزیش در انتخابات ۲۴ خرداد ماه تاکید کرد به عهدی که با مردم ایران بسته است «وفادار می‌ماند».

رئیس‌جمهوری منخب ایران با تبریک به شهروندان ایرانی به خاطر «مشارکت معنادار» آنها در انتخابات، آن را « گامی بلند و استوار در راه عزت و منافع ملی و مدیریت بر پایه اعتدال و اصلاح و تدبیر» نامید.

آقای روحانی در پیام خود گفته است «این پیروزی، پیروزی خرد، پیروزی اعتدال، پیروزی رشد و آگاهی و پیروزی تعهد و تدین بر افراط و بداخلاقی است» و «ایران و ایرانیان رایک بار دیگر در همه جای جهان سرفراز کرد».

رئیس‌جمهوری منتخب در این پیام، «نقش امیدآفرین» اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی را «شایسته قدردانی» دانسته است.

روسای جمهوری پیشین ایران پیش از انتخابات از حسن روحانی حمایت کردند. پس از حمایت آنها گروه‌های اصلاح‌طلب و برخی مخالفان دولت نیز به حمایت از آقای روحانی پرداختند.

در نهایت حسن روحانی توانست با کسب اکثریت آرا در دور نخست انتخابات ۲۴ خرداد ماه به پیروزی برسد. رقبای او در این انتخابات که عمدتا از حمایت اصول‌گرایان ایران برخوردار بودند، با فاصله‌ای زیاد از او شکست خوردند.

او گفته است «اینک در آستانه این مرحله جدید، فرصتی تازه پدید آمده است که در صحنه بین‌المللی نیز آنان که مردم‌سالاری و آیین تعامل و گفت‌وگوی آزاد و حق جویانه را به راستی پاس می‌دارند با دیدن این حماسه عظیم مردمی با زبان احترام و انصاف و پذیرش حقوق جمهوری اسلامی ایران با این ملت بزرگ سخن بگویند تا پاسخ مناسب نیز بشنوند و با تلاش برای گسترش مناسبات بر پایه منافع متقابل صلح، امنیت و توسعه را در منطقه و جهان اعتلا بخشند».

در حالیکه‌ حسن روحانی به «عرصه بین‌المللی» اشاره کرده و از «تلاش برای گسترش مناسبات» سخن گفته است مقام‌های آمریکایی نیز به پیروزی او واکنش نشان داده‌اند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، ضمن ستایش از مردم ایران که در «فضایی که آزادی بیان و اجتماعات در آن کنترل شده است»، «اشتیاق خود را به آینده‌ای بهتر» نشان دادند، گفته است همراه با همپیمانان بین‌المللی آماده گفت‌وگو و تعامل با مردم و دولت ایران است.

هرچند تصمیم‌گیری در مورد بسیاری از روابط خارجی، پرونده اتمی تهران که تحریم‌های گسترده‌ای را برای ایران همراه داشته و رابطه با آمریکا، از منظر بسیاری در کنترل رهبر جمهوری اسلامی‌ست، اما حسن روحانی از «تعامل» با جامعه بین‌الملل دفاع کرده است.

رئیس‌جمهوری منتخب ایران در پیام خود به موضوعات اقتصادی نیز اشاره کرده و گفته است حضور ایرانیان در این انتخابات «پیام‌آور آرامش و ثبات و امید در عرصه اقتصاد نیز خواهد بود و چشمه خروشان همت کارگران، کشاورزان و کارآفرینان، موج حرکت و برکت را در تولید و اشتغال به راه خواهد انداخت».

موضوعات سیاسی، اقتصادی و روابط خارجی از جمله مهم‌ترین موضوعاتی بود که در مناظرات انتخاباتی به آنها اشاره شده بود و برای دولت ایران انتقادهای بسیاری را همراه داشت.

در این مناظرات حتی نامزدهای اصول‌گرایی مانند علی‌اکبر ولایتی نیز سیاست‌های خارجی و اتمی دولت را به باد انتقاد گرفته و سعید جلیلی، دیگر نامزد این انتخابات و نماینده ایران در گفت‌وگوهای تهران و قدرت‌های بزرگ را به آشنا نبودن به دیپلماسی و «خطابه‌خوانی» متهم کرده بودند.

حسن روحانی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و از چهره‌های نزدیک به اکبر هاشمی رفسنجانی‌ست.

او در دولت‌های محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی، به مدت ۱۶ سال مسئول دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بود. در دولت دوم محمد خاتمی، مسئولیت مذاکرات هسته‌ای ایران و سه کشور اروپایی را بر عهده داشت. در آن زمان پرونده هسته‌ای ایران از رفتن به شورای امنیت و تحریم‌های بین‌المللی دور ماند.

در داخل ایران، رسیدگی به وضعیت زندانیان سیاسی، به ویژه معترضان به نتایج انتخابات خرداد ۸۸، و پیگیری رفع حصر رهبران جنبش سبز، از جمله انتظاراتی است که هواداران او در گپ‌وگفت‌های انتخاباتی با او مطرح کرده‌اند.

انتخابات پیشین ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۸۸، موجی از اعتراضات را همراه داشت که شرکت‌کنندگان در آن حکومت را به تقلب متهم کرده بودند.

اعتراضات سال ۸۸ سرکوب شدند، شماری از شهروندان معترض جان خود را در این سرکوبی‌ها از دست داند، بسیاری از چهره‌های سیاسی منتقد روانه زندان شدند و میرحسین موسوی، همسرش زهرا رهنورد و مهدی کروبی از چهره‌های سرشناس آن اعتراضات نیز در حصر خانگی قرار گرفتند.

دوره ریاست جمهوری آقای روحانی از نیمه مرداد ماه آغاز می‌شود.
XS
SM
MD
LG