لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۵۱

کمیسیون دولتی روسیه در مورد سقوط هواپیما در مصر تحقیق می‌کند


خانواده یکی از کشته‌شدگان سقوط هواپیمای روسی در سن‌پترزبورگ
خانواده یکی از کشته‌شدگان سقوط هواپیمای روسی در سن‌پترزبورگ

یک کمیسیون دولتی روسیه تحقیقات در مورد سقوط هواپیمای مسافربری که از شرم‌الشیخ مصر عازم سن‌پترزبورگ بود را آغاز کرده است. روسیه ادعای موسوم به گروه «حکومت اسلامی» در مورد سرنگون کردن هواپیما را رد کرده است.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک می‌گوید، کمیسیون دولتی با وزارت‌خانه‌های آن کشور و سفارت روسیه در قاهره و نیز مقام‌های مصری همکاری خواهد کرد. علاوه بر آن چهار هواپیمای وزارت امور اضطراری نیز در رابطه با سانحه مرگبار به پایتخت مصر رفته‌اند.

ایرباس ۳۲۱ هواپیمایی «متروجت» با ۲۲۴ سرنشین، در حالی‌که از شرم‌الشیخ راهی سن‌پترزبورگ بود، روز نهم آبان ماه، در صحرای سینا سقوط کرد. کسی در این سانحه زنده نمانده است. مسافران هواپیما همگی شهروند روسیه بودند.

ساعاتی پس از این رخداد بیانیه‌ای موسوم به گروه «حکومت اسلامی» در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. بنا بر این بیانیه این گروه ادعا می‌کند که هواپیما را سرنگون کرده است.

اما وزارت حمل و نقل روسیه فورا این موضوع را تکذیب کرد.

ای‌۳۲۱ «متروجت» در این تصویر در حال بلند شدن از باند فرودگاه بین‌المللی مسکو
ای‌۳۲۱ «متروجت» در این تصویر در حال بلند شدن از باند فرودگاه بین‌المللی مسکو

رسانه‌های بین‌المللی نیز با تردید به این ادعا نگاه می‌کنند؛ به ویژه که هواپیما زمانی که از صفحه رادار ناپدید شد در حال «کروز» بوده است که به معنی قرار داشتن آن در مسیر اصلی و ارتفاع تقریبا ۳۰ هزار پایی است. مشخص نیست گروه‌های افراطی مانند «حکومت اسلامی» به ادوات جنگی که قادر به شلیک به چنین ارتفاعی باشد، دسترسی داشته باشند.

با وجود همه این‌ها شرکت‌های هوایی ایرفرانس-‌کی‌ال‌ام و لوفت هانزا گفته‌اند با در نظر گرفتن موارد ایمنی، فعلا از پرواز در مسیری که هواپیما سقوط کرده، خودداری می‌کنند.

در عین حال احتمالاتی نیز در مورد مشکلات احتمالی فنی هواپیما مطرح شده است.

۱۸ سال از ساخت ایرباس سانحه‌دیده می‌گذشت. ریچارد کوئست از شبکه خبری ‌سی‌ان‌ان می‌گوید هواپیماهایی با این سن در ایالات متحده نیز در حال پرواز هستند و قدمت هواپیما لزوما دلیل رخ دادن سانحه نیست.

با این همه وقوع مشکلات فنی در هواپیمایی «متروجت» سابقه دارد.

علاوه بر این، خبرگزاری آسوشیتدپرس از یک شبکه روسی نقل کرده که همسر کمک‌خلبان هواپیما گفته است، او پیشتر از وضعیت هواپیما ابراز نارضایتی کرده بود.

یک مقام مصری قبل از پخش مصاحبه همسر کمک‌خلبان گفته بود پیش از آنکه هواپیما از صفحه رادار ناپدید شود، پیامی رادیویی از خلبان دریافت شده که حاکی از وجود مشکلی فنی در هواپیما و فرود در نزدیک‌ترین فرودگاه ممکن بود.

هواپیمایی که سقوط کرده ۲۲۴ سرنشین داشت که همگی شهروند روسیه بودند
هواپیمایی که سقوط کرده ۲۲۴ سرنشین داشت که همگی شهروند روسیه بودند

شرکت هواپیمایی متروجت در بیانیه‌ای که در وب‌سایت خود منتشر کرده گفته است ایرباس آن شرکت در وضعیت خوبی قرار داشت و خلبان‌ها نیز کاملا آموزش‌دیده بوده‌اند.

ایرباس ۳۲۱ از خانواده‌ ایرباس ۳۲۰ و بزرگ‌ترین عضو آن است.

وب‌سایت «آئرواینساید» که بر پرواز، سوانح و رخدادهای هوایی نظارت می‌کند، در مجموع ۲۱۲ سانحه مربوط به این هواپیما را ثبت کرده است که بیشتر آنها مشکلات کوچکی را در بر می‌گیرند.

«شبکه ایمنی پرواز (ای‌اس‌ان)» می‌گوید از سال ۱۹۹۶، ۱۶ سانحه جدی برای این هواپیما رخ داده است که تا کنون تنها یک مورد از آن مرگبار بوده است؛ در سال ۲۰۱۰ یک فروند ۳۲۱ با ۱۵۲ مسافر در اسلام‌آباد پاکستان سقوط کرد.

جبعه سیاه هواپیما، در برگیرنده اطلاعات و مکالمات داخل کابین خلبانان، ساعاتی پس از سانحه مرگبار پیدا شده است؛ آنچه کمک اصلی را به تحقیقات در مورد علت یا دلایل سانحه مرگبار خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG