لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۲

اعلام «حمایت کامل» ترامپ از روسیه پس از انفجار سن‌پترزبورگ


سوگواران برای کشته‌شدگان در بخشی از دیوار کرملین در مسکو شمع روشن کرده‌اند
سوگواران برای کشته‌شدگان در بخشی از دیوار کرملین در مسکو شمع روشن کرده‌اند

کاخ سفید آمریکا می‌گوید، در پی انفجار مرگبار در متروی سن‌پترزبورگ، دونالد ترامپ در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، «حمایت کامل» آمریکا را از روسیه اعلام کرده‌است. سخنگوی کرملین روسیه نیز می‌گوید ترامپ به پوتین «تسلیت» گفته و «با خانواده قربانیان ابراز هم‌دردی کرده‌است».

↯​برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید

سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفته است آقای ترامپ گفته «دولت ایالات متحده در واکنش به حمله [در سن‌پترزبورگ] و اجرای عدالت در مورد عاملان آن، حمایت کامل خود را اعلام می‌کند».

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، پیش از این گفته بود، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در تماسی تلفنی با رئیس‌جمهوری روسیه، «تسلیت» گفته و «با خانواده قربانیان ابراز هم‌دردی کرده‌است».

روز دوشنبه ۱۴ فروردین، در جریان انفجار در واگن قطار متروی شهری سن‌پترزبورگ، دست‌کم ۱۱ نفر جان خود را از دست داده و ۵۱ نفر زخمی شدند. پلیس روسیه در حال انجام تحقیقاتی در مورد احتمال «انتحاری» بودن این انفجار است.

کاخ سفید آمریکا می‌گوید آقایان ترامپ و پوتین «بر ضرورت نابودی قاطعانه و سریع تروریسم توافق دارند».

بنا بر گزارش خبرگزاری دولتی روسیه، «تاس»، آقای پسکوف نیز ۱۵ فروردین ماه گفته است «دونالد ترامپ ضمن ابراز تسلیت عمیق به خانواده‌های قربانیان حمله تروریستی و وحشیانه سن‌پترزبورگ، [از ولادیمیر پوتین] خواسته‌است تا ابراز هم‌دردی او به مردم روسیه نیز انتقال داده شود».

سخنگوی کرملین افزوده است روسای جمهوری دو کشور «تروریسم را، شرارتی توصیف کرده‌اند که باید با تلاش‌های هماهنگ هدف حمله قرار گیرد».

هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت حمله روز دوشنبه در سن‌پترزبورگ را برعهده نگرفته، اما مقام‌های پلیس روسیه می‌گویند دست‌کم یکی از مظنونان احتمالی، فردی ۲۳ ساله، شهروند جایی در آسیای میانه است. پلیس روسیه، نام فردی که می‌گوید شناسایی کرده را فاش نکرده‌است.

رسانه‌های روسیه نیز می‌گویند مقام‌های آن کشور بر این عقیده هستند که انفجار در مترو «تروریستی» بوده‌است.

سخنگوی دادستانی روسیه در نخستین واکنش به انفجار آن را «تروریستی» نامیده بود، اما بعدا گفت هنوز در مورد اعلام نتیجه قطعی زود است.

در حال حاضر کشته‌شدن ۱۱ تن و زخمی شدن بیش از ۴۰ نفر تائید شده که به گفته وزارت بهداشت روسیه وضعیت ۴ نفر از آن‌ها «وخیم» است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در زمان وقوع انفجار در سن‌پترزبورگ، که زادگاهش هست، حضور داشت و صبح روز دوشنبه نیز در همین شهر در یک کنفرانس خبری شرکت کرده بود. آقای پوتین گفته است «سازمان‌های انتظامی و نهادهای ویژه مشغول انجام فعالیت‌های خود (در ارتباط با انفجار) هستند و همه کار خواهند کرد تا دلایل آن و تصویری کامل از آن‌چه اتفاق افتاده را مشخص کنند».

واکنش ایران

وزارت خارجه ایران، آنچه «واقعه تروریستی» سن‌پترزبورگ توصیف کرده را محکوم کرده‌است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، ۱۴ فروردین، با «محکومیت شدید واقعه تروریستی» در متروی سن‌پترزبورگ، «با ملت و دولت روسیه و بازماندگان این حادثه تاسف بار، ابراز همدردی» کرده‌است.

آقای قاسمی افزوده است «بار دیگر ضرورت مشارکت جمعی بین‌المللی در مقابله جدی با تروریسم را فارغ از انگیزه‌های آن یادآور می‌شویم و معتقدیم خشکاندن ریشه‌های این جنایات خباثت آلود و سبعانه راهی جز عزم و اراده جدی همه دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی و دریک کلمه اجماع بین‌المللی ندارد».

واکنش‌های بین‌المللی

شورای امنیت سازمان ملل متحد، «حمله تروریستیِ وحشیانه و بزدلانه» در سن‌پترزبورگ را محکوم کرده و خواستار محاکمه مسببان آن شده‌است.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، گفته تصاویر منتشرشده از محل حمله «اندوه‌آور» است: «مطمئن باشید ایالات متحده برای مقابله با این افراطیونی که بی هیچ‌ دلیلی به آسیب‌رساندن به غیرنظامیان اقدام می‌کنند، در کنار روسیه خواهد ایستاد».

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، گفته است «ما هنوز نمی‌دانیم دقیقا چه چیزی و چه کسی مسئول این حمله است، اما، واضح است که با خانواده قربانیان و شهروندان سن‌پترزبورگ ابراز هم‌دردی فراوانی می‌کنیم؛ همان‌طور که آن‌ها چند روز پیش با مردم لندن ابراز هم‌دردی کردند».

اشاره آقای جانسون به حمله فردی با خودرو و چاقو در نزدیکی پارلمان لندن است که چهار کشته برجای گذاشت و گروه موسوم به «حکومت اسلامی» ادعا کرده توسط «سرباز» آن گروه انجام شده‌است.

ژان مارک ارو، وزیر خارجه فرانسه، نیز در جمع خبرنگاران ضمن بیان تسلیت و هم‌بستگی با آسیب‌دیدگان واقعه گفته «ما هنوز دلیل (انفجار) را نمی‌دانیم اما در هر صورتی که باشد در کنار کسانی که در این واقعه آسیب دیده‌اند، هستیم».

فدریکا موگرینی، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به مردم روسیه و خانواده قربانیان تسلیت گفته‌است.

XS
SM
MD
LG