لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۷

اتحادیه اروپا اجرای تحریم‌های تازه علیه روسیه را آغاز می‌کند


دولت‌های اتحادیه اروپا، روز پنج‌شنبه به توافق رسیدند تا تحریم‌های تازه آن اتحادیه علیه مسکو را به دلیل آنچه «دخالت‌های» آن در بحران اوکراین می‌نامند، از ۲۱ شهریور ماه آغاز کنند؛ با این همه فرصتی یک ماهه برای برداشته شدن آنها به روسیه داده شده است.

اتحادیه اروپا می‌گوید امکان برداشته شدن تحریم‌ها طی یک ماه آینده، در صورتی‌که روسیه با آتش‌بس شکننده‌ای که در اوکراین برقرار شده، همراهی کند، وجود دارد.

یک روز پیش از توافق دولت‌های اروپایی، پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین، با اعلام اینکه ۷۰ درصد از نیروهای روسی از شرق آن کشور خارج شده‌اند، گفته بود آتش‌بس فعلی «به طور قابل توجهی» اوضاع امنیتی در آن کشور را بهبود بخشیده است.

روسیه همواره حضور نیروهای خود در خاک اوکراین و دخالت در بحران آن کشور را که بیش از سه هزار قربانی گرفته است، رد می‌کند.

علاوه بر اتحادیه اروپا، آمریکا نیز به طور جداگانه تحریم‌هایی را علیه مسکو به اجرا درآورده و در حال حاضر نیز تحریم‌هایی جدید را آماده کرده است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، قرار است روز جمعه جزئیات تحریم‌های جدید آن کشور را علیه مسکو اعلام کند.

به گزارش این خبرگزاری، به نقل از منابعی آگاه، واشینگتن بنا دارد «اسبربانک»، بزرگ‌ترین بانک روسیه را تحریم کرده و محدودیت‌های بیشتری را علیه بانک‌های آن کشور در دسترسی به منابع آمریکایی اعمال کند.

۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا، هفته گذشته میلادی بر سر دور تازه‌ای از تحریم‌ها به توافق رسیده بودند، اما با آغاز آتش‌بس در اوکراین -با طرحی که مورد توافق کی‌یف و مسکو است- اعلام و اعمال آن عقب افتاده بود.

وزارت خارجه روسیه در واکنش به تحریم‌های جدید گفته آن اتحادیه با این کار «تصمیم گرفته است علیه» برنامه کنونی برای ایجاد صلح، اقدام کند.

سرای اروپایی همچنان با خوشبینی چندانی به موضع روسیه در قبال اوکراین نگاه نمی‌کنند. سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا در پی تماس تلفنی رهبران آلمان، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و شورای اروپا گفته است «متاسفانه همچنان شواهد چندانی [در مورد تغییر موضع روسیه] وجود ندارد، و به همین خاطر است که اتحادیه اروپا به اقدامات خود ادامه داده است».

هرمان فون رامپوی، رئیس شورای اروپایی، گفته است در پایان ماه سپتامبر (کم‌تر از ۲۰ روز دیگر)، مقام‌های اروپایی مروری بر روند اجرای آتش‌بس در اوکراین می‌کنند.

به گفته رامپوی، اگر روسیه به این روند متعهد مانده باشد، «برخی یا همه» تحریم‌ها می‌توانند برداشته شوند.

XS
SM
MD
LG