لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۳

جنگنده‌های روسیه «به‌اشتباه شورشیان مورد حمایت آمریکا را هدف قرار دادند»‎


سوخو ۳۳ ارتش روسیه از هواپیمابر ادمیرال کوزنتسف برمی‌خیزد
سوخو ۳۳ ارتش روسیه از هواپیمابر ادمیرال کوزنتسف برمی‌خیزد

فرمانده آمریکایی ائتلاف علیه «حکومت اسلامی» در عراق و سوریه، می‌گوید حمله هوایی روسیه در شمال سوریه، تصادفا شماری از شورشیان مورد حمایت واشینگتن را که در حال نبرد علیه داعش هستند، هدف قرار داده‌است.

ژنرال استفن تونسند، ۱۱ اسفند ماه گفته‌است این حمله در روز چهارشنبه در روستایی در نزدیکی البابِ سوریه رخ داده و جنگنده‌های روسیه احتمالا فکر می‌کردند در حال بمباران مواضع گروه موسوم به «حکومت اسلامی» هستند.

الباب و اطراف آن از مناطق مهم و نیز آخرین بخش از حلب به‌شمار می‌رود که در تصرف گروه موسوم به حکومت اسلامی‌ست. هم ارتش ترکیه و شورشیان مورد حمایت آن کشور، هم شبه‌نظامیان مورد حمایت آمریکا و نیز نیروهای ارتش سوریه و حامیان آن در این مناطق درگیری نبردهایی هستند.

الباب هفته گذشته مرکز انفجاری گسترده بود که نزدیک به ۶۰ کشته برجای گذاشت و به گروه داعش نسبت داده شده‌است.

ژنرال تونسند می‌گوید اشتباه احتمالی در انجام حملات در «منطقه‌ جنگی شدیدا پیچیده‌ای» رخ داده، که «سه ارتش و یک نیروی دشمن» همه در مساحتی یک کیلومتری حضور دارند.

به گفته فرمانده عملیاتی ائتلاف علیه داعش، مستشاران نظامی ایالات متحده، ۲۸ فوریه، در چهار کیلومتری یک حمله هوایی قرار داشتند و با استفاده از «کانال جلوگیری از برخورد»، که برای برقراری رابطه میان روسیه و آمریکا ایجاد شده، به خلبان‌های روس اطلاع‌رسانی کرده‌اند.

فرمانده ارتش آمریکا افزوده است که اطلاعات فورا به خلبان روس انتقال داده شده و او نیز بمباران محل را متوقف کرده‌است.

وزارت دفاع روسیه می‌گوید «نه نیروی هوایی سوریه و نه نیروی هوایی روسیه، دست به حمله هوایی در مناطق مشخص‌شده از سوی آمریکا نزده‌اند»؛ مناطقی که محل حضور شورشیان مورد حمایت این کشور را مشخص می‌کند.

ژنرال تونسند نیز می‌گوید او بر این باور است که جنگنده‌های روسی گمان می‌کردند در حال حمله به نفرات داعش هستند.

در هر صورت نفرات گروه موسوم به «حکومت اسلامی» این منطقه را پیش از انجام حملات ترک کرده بودند و گروه موسوم به «ائتلاف عربی سوریه» که مورد حمایت آمریکا است، محل را تصرف کرده بود.

پیش از این نیز، حملاتی هوایی، چه از سوی نیروهای ائتلاف، چه از سوی نیروهای روسیه که از حکومت بشار اسد حمایت می‌کنند، به مواضع یا گروه‌های مورد حمایت دیگری انجام شده بود. با وجود این‌که یک طرف گفته بود این حملات سهوا انجام شده و یا در مواردی وقوع آن را رد کرده‌ بود، اما طرف دیگر معمولا اقدام به اعتراض کرده‌است. در آبان ماه ۱۳۹۴ ترکیه در اعتراض به حمله جنگنده‌های روسیه به مواضع ترکمن‌های سوریه، سفیر روسیه را فراخوانده بود. حمله هوایی ائتلاف به پایگاه ارتش سوریه در دیرالزور با واکنش نمایندگی روسیه در سازمان ملل روبه‌رو شده بود که «این تردید بسیار قوی وجود دارد که این حمله از سوی آمریکا، عمدی بوده‌است». ایالات متحده در مهر ماه سال گذشته روسیه را متهم کرده بود که اکثر حملاتش نه علیه داعش یا وابستگان القاعده، بلکه علیه «اپوزیسیون میانه‌رو» است.

ارتش سوریه «دوباره وارد پالمیرا شد»

خبر دیگری که خبرگزاری‌ها روز چهارشنبه از وقایع جنگ داخلی سوریه گزارش کردند، بازگشت دوباره نیروهای بشار اسد و شبه‌نظامیان حامی رئیس‌جمهوری سوریه، به شهر باستانی پالمیرا است.

خبرگزاری رویترز به نقل از رسانه‌های وابسته به حزب‌الله لبنان، می‌گوید ارتش سوریه و متحدان آن دژ پالمیرا را در حاشیه غربی شهر به تصرف خود درآورده‌اند.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه نیز گفته بود نیروهای اسد در آماده‌باش هستند تا در هر لحظه دست به یورش به مناطق تحت تصرف داعش بزنند. روسیه نیز به حمایت هوایی از این عملیات اقدام کرده‌است.

در آذر گذشته افراد حکومت خودخوانده اسلامی، کنترل شهر تاریخی پالمیرا را دوباره به دست گرفتند. کنترل پالمیرا در حالی انجام شد، که ارتش و حامیان اسد، دست به پیشروی‌های عمده‌ای در حلب زده بودند.

گروه داعش پیش از این نیز پالمیرا را در تصرف خود داشت و دست به تخریب اماکن باستانی آن و نمایش انواع مختلفی از اعدام و شکنجه گروگان‌های خود، در آن زده بود.

XS
SM
MD
LG