لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۷

لاوروف: آتش‌بس بعد از مشخص‌شدن مسیر و زمان خروج همه شورشیان از حلب


نیروهای بشار اسد در اطراف مناطق شرقی حلب
نیروهای بشار اسد در اطراف مناطق شرقی حلب

روسیه می‌گوید قصد دارد با واشینگتن بر سر تعیین مسیر و زمانی برای خروج «همه شورشیان» از حلب به توافق برسد. شورشیان در شرق حلب، خروج از شهر را رد کرده‌اند و یک گروه اسلام‌گرا نیز گفته «تا آخرین قطره خون علیه اشغال‌گری روسیه و ایران مبارزه خواهند کرد».

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز دوشنبه ۱۵ آذر ماه گفته بود «در جریان مذاکرات بین روسیه و آمریکا، در مورد مسیر و مهلت زمانی، برای خروج همه شورشیان از شرق حلب به توافق خواهیم رسید».

او سپس افزوده «همین‌که مسیر و زمان مشخص شود، می‌توان آتش‌بس را برقرار کرد».

ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل نیز، گفته است دو کشور «به مرز توافق بر سر مسائل اولیه، نزدیک شده‌اند».

این سخنان در حالی بیان شده که این دولت ِ متحد بشار اسد، همراه چین، تازه‌ترین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای ایجاد آتش‌بسی هفت روزه در حلب را وتو کرده‌اند.

مقام‌های آمریکایی نیز هنوز سخنی از دستیابی به توافق احتمالی با مسکو مطرح نکرده‌اند. میشل سایسو، معاون نمایندگی ایالات متحده در سازمان ملل، گفته طرف‌ها به گفت‌وگوهای خود ادامه می‌دهند اما «ما به هیچ توافق تعیین‌کننده‌ای دست نیافته‌ایم، چون روسیه می‌خواهد به پیشروی نظامی خود ادامه دهد».

حلب تحت حملات شدید جنگنده‌های روسی، ارتش اسد و شبه‌نظامیان خارجی متحد او که تهران آن‌ها را سازماندهی می‌کند قرار دارد. گزارش‌ها حاکی‌ست اسد و متحدان او دست به پیشروی‌های مهمی زده‌اند و شرق حلب، منطقه‌ای که در کنترل شورشیان است، بیش از گذشته در مرز بازگشت به کنترل دولت قرار گرفته‌است. چنین چیزی یک پیروزی کلیدی برای دولت در جنگ داخلی سوریه، با صدها هزار کشته و میلیون‌ها آواره، به شمار خواهد رفت.

روسیه طی روزهای گذشته تاکید کرده «همه شورشیان» باید حلب را ترک کنند، تا بتوان آتش‌بس برقرار کرد. پیش‌تر یکی از سخنگویان شورشیان به خبرگزاری رویترز گفته بود چنین خواسته‌ای بر خلاف تلاش‌های صورت گرفته برای مذاکره است؛ که قرار بود در پی آن «ارتش آزاد» در مناطق شرقی باقی بماند.

اکنون نیز خبرگزاری فرانسه به نقل از یک گروه اسلام‌گرا می‌گوید «انقلابیون حلب را ترک نمی‌کنند و تا آخرین قطره خون علیه استعمارگری روسیه و ایران نبرد خواهند کرد».

یاسر یوسف، از گروه نورالدین زنکی نیز گفته هر توافق بین دیگر کشورها برای آن‌که شورشیان از حلب خارج شوند، «غیرقابل‌قبول» است.

البته خروج شورشیان از برخی مناطق سابقه دارد و در مواردی طرف‌های درگیری برای ایجاد مسیر امن ِ خروج به توافقاتی هم دست یافته‌اند که اجرا شده‌است.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه، پیش از پیشروی‌های اخیر، شمار گروه‌های مخالف اسد در شرق حلب را تا ۱۵ هزار نفر تخمین زده بود. استفان دی‌میستورا، نماینده ملل متحد در امور سوریه، در ماه اکتبر این رقم را نزدیک به هشت هزار نفر برآورد کرده بود که به گفته او نزدیک به ۹۰۰ نفر از آن‌ها از اعضای فتح‌الشام، شاخه القاعده، هستند.

XS
SM
MD
LG