لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۰

پیشنهاد روسیه: آتش‌بس در سوریه از ۱۱ اسفند به بعد


خلبان‌های روسی در حال سوار شدن بر سوخو ۲۴ در سوریه
خلبان‌های روسی در حال سوار شدن بر سوخو ۲۴ در سوریه

روسیه پیشنهاد داده است که از اول ماه مارس (۱۱ اسفند) در سوریه آتش‌بس اعلام شود. گزارش‌ها حاکی است که از منظر دیپلمات‌های غربی این طرح برای روسیه و نیروهای وابسته به بشار اسد زمان می‌خرد تا حملات بیشتری به «شورشیان میانه‌رو» انجام دهند.

مقام‌های آمریکایی و کشورهای غربی خواستار آتش‌بس فوری در سوریه شده‌اند.

در حال حاضر استان حلب محل حملات گسترده هوایی ارتش روسیه و نیز ارتش سوریه و شبه‌نظامیان متحد با بشار اسد است.

آمریکا: توقف فوری حملات

به گزارش آسوشیتدپرس، ایالات متحده خواستار توقف فوری حملات و برقراری آتش‌بس شده است.

قرار است طی دو هفته آینده مذاکرات صلح سوریه از سر گرفته شود و در صورت ادامه حملات مشخص نیست گفت‌وگوها فرجامی پیدا کنند.

نمایندگان ایالات متحده، روسیه، ایران، عربستان سعودی و چند کشور دیگر ۲۲ بهمن‌ماه در مونیخ، آلمان، گرد هم می‌آیند تا در مورد بحران سوریه رایزنی کنند. یک روز پیش از این شورای امنیت سازمان ملل پشت درهای بسته جلسه‌ای تشکیل داد تا وخامت اوضاع در سوریه را بررسی کند.

به نظر نمی‌رسد مقام‌های روسی و دولت سوریه با آتش‌بس فوری توافق کنند.

وزارت اطلاع‌رسانی سوریه گفته نیروهای دولتی انتظار دارند نبرد برای باز‌پس‌گیری حلب، «شدید، ولی خیلی طولانی» نباشد.

رویترز از قول یک منبع نظامی سوریه نیز نقل کرده که نبرد حلب «در همه جهات» ادامه خواهد داشت.

مخالفان دولت سوریه، آن‌ دسته که از حمایت عربستان برخوردار هستند، می‌گویند در مذاکرات دو هفته دیگر شرکت می‌کنند، اما در عین‌حال خواسته‌اند حملات متوقف شود.

خبرگزاری رویترز می‌گوید نمایندگان وزارت خارجه ایالات متحده در جلسه‌ای در کنگره آن کشور گفته‌اند لازم است آمریکا با در نظر گرفتن احتمال شکست تلاش‌های سیاسی، از همین الان گزینه‌های دیگری را آماده کند.

آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام دولتی آمریکا می‌گوید آن کشور نمی‌تواند طرح روسیه را برای ایجاد آتش‌بس در اول مارس بپذیرد، چراکه تا آن موقع شورشیان میانه‌رو متحمل شکست‌های سنگینی در شمال و جنوب سوریه خواهند شد؛ پیش از آنکه اساسا مذاکراتی آغاز شود.

به گفته همین مقام که نامش فاش نشده، پیشنهاد ایالات متحده ساده است: آتش‌بس فوری و دسترسی برای کمک‌رسانی به مناطق غیرنظامی تحت محاصره.

ده‌ها قربانی غیرنظامی «در حملات هوایی»

خبرگزاری‌های غربی و گروهی از ناظران سوریه می‌گویند ده‌ها غیر نظامی «در اثر حملات هوایی» یک هفته گذشته در حلب کشته شده‌اند. به گزارش خبرگزاری آلمان شمار کل کشته‌شدگان بیش از ۵۰۰ نفر در هر دو سوی جبهه نبرد است. سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید در میان این کشته‌شدگان، ۸۹ نفر غیرنظامی، از جمله ۲۳ کودک وجود دارند. دست‌کم ۱۲ غیرنظامی نیز در حملات توپخانه شورشیان در این شهر جان خود را از دست داده‌اند.

رویترز به نقل از پزشکان در دو سوی مرز ترکیه و سوریه می‌گوید بر شمار زخمی‌شدگان «به دلیل حملات هوایی» به طور مشخصی افزوده شده‌است. به گفته مقام‌های پزشکی عمده زخمی‌هایی که مراکز امدادی انتقال داده شده‌اند، جراحت‌های عمیق ناشی از سوختگی یا قطع عضو دارند.

سازمان «پزشکان بدون مرز» نیز می‌گوید امدادگران در شمال حلب، برای نجات جان خود، مجبور شده‌اند منطقه را ترک کنند.

سازمان صلیب سرخ جهانی می‌گوید سامانه آب‌رسانی شهر از کار افتاده و در حال حاضر ساکنان بزرگ‌ترین شهر سوریه به آب نیاز دارند.

شمار آوارگان در مرز ترکیه هر روز رو به افزایش است

روس‌ها انتقادها و گزارش‌ها در مورد وضعیت غیرنظامیان را رد کرده‌اند. ویتالی چورکین، نماینده سازمان ملل گفته است حملات روسیه «با شفافیت» انجام می‌شود و برخی اعضای شورای امنیت با استفاده سیاسی از مسائل انسانی، «پا را از حد فراتر گذاشته‌اند».

اما یک مقام غربی به رویترز گفته است «اکنون برای همه روشن است که روسیه به دنبال راه‌حل سیاسی و مذاکره نیست، بلکه دنبال آن است که [بشار] اسد پیروز شود».

کرملین این موضوع را رد کرده و می‌گوید در نبرد با «تروریست‌ها» به حکومت اسد کمک می‌کند و در عین حال خواستار یک راه‌حل سیاسی است.

جنگ داخلی سوریه با بیش از ۲۵۰ هزار قربانی، میلیون‌ها آواره و پناهجو، در پنجمین سال خود قرار دارد. کنترل سوریه بین گروه‌های مختلف از دولت مرکزی تا گروه‌های کرد، اسلام‌گرایان افراطی و برخی شورشیان مورد حمایت غرب تقسیم شده است. بحران سوریه در عین حال جبهه‌گیری‌ها و تنش‌های تازه‌ای را میان کشورهای منطقه، از ترکیه تا ایران و عربستان سعودی به وجود آورده است.

XS
SM
MD
LG