لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۰

تهدید روسیه علیه حمله احتمالی آمریکا به ارتش سوریه


سخنگوی وزارت دفاع روسیه
سخنگوی وزارت دفاع روسیه

سخنگوی وزارت دفاع روسیه تهدید کرده، جنگنده‌های آمریکایی یا ائتلاف به رهبری آن کشور، در صورت حمله به نیروهای ارتش سوریه، ممکن است هدف سامانه پدافندی قرار گیرند. وزارت خارجه آمریکا از گفته‌های مقام روس انتقاد کرده‌است.

وزارت دفاع روسیه، در بیانیه‌ای گفته است روسیه و ارتش دولتی سوریه، برای مقابله با حملات احتمالی، مجهز به پدافند هوایی هستند. بیانیه‌ای که برخی رسانه‌های آمریکا، از جمله شبکه ای‌بی‌سی، متن آن را «صریح» توصیف کرده‌اند.

ایگور کوناشنکُف، سخنگوی وزارت دفاع گفته است «من به دوستانمان در واشینگتن توصیه می‌کنم، پیامدهای هر گونه برنامه‌ریزی در این مورد (حملات احتمالی)، را با دقت، سبک‌و‌سنگین کنند».

این گفته‌ها در ۱۵ مهر ماه، دو روز پس از انتشار گزارشی در روزنامه واشینگتن‌پست بیان می‌شود. این روزنامه معتبر آمریکایی گفته بود وزارت دفاع آمریکا، برنامه‌ای را به دولت ارائه کرده که گزینه‌هایی را در بر می‌گیرد، از جمله انجام حمله احتمالی به مواضع دولتی، در واکنش به حملات گسترده اخیر به حلب.

حلب در پی تمدید نشدن آتش‌بس یک‌هفته‌ای سوریه، بار دیگر به مرکز درگیری‌های شدیدی میان نیروهای دولتی و شورشیان تبدیل شده‌است. درگیری‌هایی که سازمان ملل هشدار داده، قربانیان اصلی آن غیرنظامیان هستند و در صورت ادامه، به نابودی کامل بخش شرقی این شهر می‌انجامد.

ارتش سوریه ۱۴ مهر ماه در بیانیه‌ای به شورشیان و خانواده‌های آن‌ها هشدار داد اگر از فرصت خروج از حلب استفاده نکنند و در مناطق شرقی این شهر باقی بمانند، «سرنوشتی اجتناب‌ناپذیر» در انتظارشان خواهد بود.

وزارت دفاع روسیه می‌گوید در سوریه سامانه ضدموشکی اس-۳۰۰ نصب کرده است. در بیانیه‌ای که این وزارت‌خانه به تازگی منتشر کرده، دلیل برپایی این سامانه «اطمینان از امنیت پایگاه دریایی بندر طرطوس، و افراد نیروی دریایی» آن کشور در سواحل سوریه عنوان شده‌است. یک سال پیش نیز مسکو از انتقال سامانه اس-۴۰۰ و همچنین سامانه موشک‌های کوتاه برد «پانتسیر» به سوریه خبر داده بود.

کوناشنکف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، می‌گوید بُرد سامانه‌های موشکی نصب‌شده در سوریه «برای هدف قرار دادن پرنده‌های ناشناس، می‌تواند همه را شگفت‌زده کند».

گفته‌های این مقام روس، واکنش سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را در پی داشته است. جان کربی گفته است این سخنان هیچ کمکی برای گام نهادن به سوی یک راه‌حل دیپلماتیک نمی‌کند.

کربی در عین حال گفته دولت ایالات متحده در حال سنجیدن گزینه‌های مختلفی برای سوریه است که «همه آن‌ها پیرامون محور دیپلماسی نمی‌چرخد».

واشینگتن‌پست در گزارش خود در مورد گزینه‌هایی که از آن مطلع شده، گفته بود حملات احتمالی به وسیله کشتی‌های جنگی و یا هواپیماهای ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا، به صورت محرمانه انجام خواهد شد تا جلوی مسائل حقوقی و قانونی و نیز رویارویی مستقیم با نیروهای روسی گرفته شود.

XS
SM
MD
LG