لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۱

کنگره آمریکا خواستار عقب‌‌نشینی فوری روسیه از اوکراین شد


پوستری از شبه‌جزیره کریمه به رنگ پرچم روسیه در شهر سواستوپول
پوستری از شبه‌جزیره کریمه به رنگ پرچم روسیه در شهر سواستوپول
کنگره ایالات متحده، روز سه‌شنبه ۲۰ اسفند، از روسیه خواست نیروهای خود را فورا از خاک اوکراین خارج کند و از رئیس‌جمهوری آمریکا نیز خواست تا تحریم‌های تنبیهی اقتصادی علیه مسکو اعمال کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سنای آمریکا حمایت خود را از اوکراین در بحران پیش‌آمده، با تصویب قطع‌نامه‌ای با متنی قوی نشان داد؛ متنی که علیه روسیه در آن -به گفته این خبرگزاری- از زبانی شدید استفاده شده است.

این نهاد قانون‌گذاری خواستار تعلیق حضور روسیه در گروه هشت -هشت کشور بزرگ اقتصادی جهان- نیز شده است.

شبکه سی‌بی‌اس آمریکا نیز حرکت‌های اخیر را «نشانی نه چندان معمول از وجود هم‌بستگی میان کاخ سفید، مجلس نمایندگان که در دست جمهوری‌خواهان است و سنا که در دست دمکرات‌هاست» نامیده است.

قطع‌نامه تصویب شده الزام‌آور نیست و خواستار اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه می‌شود تا «رئیس‌جمهوری ولادیمیر پوتین، نیروهای نظامی خود را از سرزمین اوکراین خارج کرده و آن را به طور کامل تحت حق حاکمیت آن کشور قرار دهد».

این نهاد قانون‌گذاری همچنین از فیفا می‌خواهد تا در مورد برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۱۸ در آن کشور تجدید نظر کند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید مجلس نمایندگان آمریکا نیز قطع‌نامه‌ای تصویب کرده تا به گفته رئیس آن، جان بوهنر، «حرکت از روی دشمنی روسیه در خشونت» را محکوم کند.

همزمان بنا بر اعلام کاخ سفید آمریکا، جان کری، وزیر خارجه آن کشور در گفت‌وگویی تلفنی با سرگئی لاوروف، تصریح کرده است که هرگونه افزایش تنش در اوکراین، حل مسئله به شکل دیپلماتیک را مشکل‌تر می‌کند.

سخنگوی کاخ سفید می‌گوید جان کری تمایل خود را برای ادامه گفت‌وگو با همتای روس خود ابراز کرده، اما افزوده است که مذاکرات باید در فضای مناسب و با هدف حفظ تمامیت ارضی و حق حاکمیت اوکراین انجام شود.

وزارت خارجه روسیه نیز گفته است مسکو «بر لزوم در نظر گرفتن منافع همه اوکراینی‌ها و احترام به حق شهروندان شبه‌جزیره کریمه برای تصمیم گرفتن درباره سرنوشت خود مطابق قوانین بین‌المللی» تاکید کرده است.

پارلمان محلی کریمه ۲۰ اسفند ماه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ۷۸ نفر از ۸۱ نماینده آن به ««بیانیه استقلال جمهوری خودمختار کریمه و شهر سواستوپول» رای مثبت داده‌اند.

این رای‌گیری خود در آستانه همه‌پرسی از مردم این منطقه در مورد پیوستن منطقه کریمه به روسیه انجام می‌شود؛ این همه‌پرسی قرار است روز ۱۶ مارس برگزار شود.
XS
SM
MD
LG