لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۷

روسیه حضور ناظران بین‌المللی در اوکراین را «می‌پذیرد»


مرزبانان اوکراینی در نزدیکی مرز آن کشور و روسیه
مرزبانان اوکراینی در نزدیکی مرز آن کشور و روسیه
شبکه خبری بلومبرگ می‌گوید روسیه پذیرفته است که ناظران بین‌المللی برای رصد اوضاع اوکراین و جلوگیری از گسترش بحران در منطقه به آن کشور بروند.

این در حالی است که نگرانی کشورهای غربی در مورد رخدادها در شبه‌جزیره کریمه و جمع شدن نیروهای ارتش در مرز با اوکراین رو به افزایش است.

پیش‌تر در روز جمعه سازمان همکاری‌های امنیتی و اقتصادی اروپا در وین، پایتخت اتریش، اعلام کرده بود در نظر دارد صد نفر از ناظران بین‌المللی را به اوکراین بفرستد.

به گزارش بلومبرگ فرانک-والتر اشتینمایر، وزیر خارجه آلمان، در کی‌یف، پایتخت اوکراین، گفته است در حالی‌که گفت‌وگوها با روسیه در مورد فرستادن ناظران به اوکراین «سخت» بود، اما حضور آنها می‌تواند کمک کند تا جلوی گسترش بحران گرفته شود.

اعزام ناظران بین‌المللی به اوکراین در حالی صورت می‌گیرد که در شبه‌جزیره الحاق شده به خاک روسیه، کریمه، نیروهای روسی پایگاه هوایی بلبک را تصرف کرده و فرمانده آن را بازداشت کرده‌اند.

پيش از حمله نيروهای روسی به اين پايگاه هوايی، صدها نفر از طرفداران روسيه نیز يک پايگاه نيروی دريايی اوکراين را در همین منطقه اشغال کردند. گزارش‌ها در عین حال از تصرف ناوهای جنگی اوکراین به دست شبه‌نظامیان هوادار روسیه خبر می‌دهند.

ماموریت شش ماهه ناظران بین‌المللی در اوکراین با هدف کاهش شدت «بدترین بحران میان روسیه و غرب از زمان جنگ سرد» صورت می‌گیرد.

در حالی‌که دو طرف این بحران -روسیه و غرب- علیه یکدیگر تحریم‌هایی را اعمال کرده‌اند و تهدید کرده‌اند که بر شدت آن نیز بیافزایند، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، قرار است با سران کشورهای اروپایی دیدار کند. رئیس‌جمهوری آمریکا این دیدارها را در سفر اروپایی خود که از روز دوشنبه آغاز می شود، انجام می‌دهد.

آمریکا نگرانی خود را از گسترش حضور نیروهای روسی در دیگر نقاط اوکراین اعلام کرده است. علاوه بر شبه‌جزیره کریمه، مناطق شرقی اوکراین نیز محل سکونت گروه‌های قابل توجهی از روس‌زبان‌ها است.

سوزان رایس، مشاور امنیتی کاخ سفید، روز جمعه گفته بود که آمریکا رخدادها در مرز روسیه و اوکراین را زیر نظر دارد.
XS
SM
MD
LG