لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۰

سنای آمریکا جلسه علنی دیگری در مورد «دخالت‌های روسیه» برگزار می‌کند


ریچار بور (سمت راست) و مارک وارنر
ریچار بور (سمت راست) و مارک وارنر

کمیته امور اطلاعاتی سنای آمریکا اعلام کرد جلسه علنی دومی، برای بررسی اتهام‌های وارد شده به روسیه، مبنی بر دخالت‌های مجازی و جهت‌دهی به افکار عمومی در انتخابات سال گذشته ریاست‌جمهوری، در ۳۰ مارس (دو هفته دیگر) برگزار می‌کند.

ریچار بور، رئیس‌ جمهوری‌خواه کمیته امور اطلاعاتی و مارک وارنر، عضو ارشد حزب دمکرات در این کمیته، ۲۷ اسفند ماه اعلام کردند، نشست بعدی بر «راه‌های تاثیرگذاری روسیه بر کارزار انتخاباتی [ریاست‌جمهوری ایالات متحده] و جهت‌دهی به افکار عمومی» متمرکز خواهد بود.

سناتورها، به جلسه کمیته امور اطلاعاتی عنوان «اطلاعات غلط: آغازی بر اقدامات فعالانه و کارزار جهت‌دهی روسیه» داده‌اند.

بخش اول نشست پیش‌رو بر سابقه فعالیت‌های روسیه در زمینه جهت‌دهی به افکار عمومی و انتخابات و بخش دوم بر اقدامات مجازی مسکو در حمایت از آنچه «جاسوسی و تاثیرگذاری» عنوان شده، متمرکز خواهد بود.

قرار است شماری از مقام‌های پیشین امور امنیتی آمریکا، و برخی دیگر از شاهدان از جمله بازرگانان و دانشگاهیان ایالات متحده در جلسه آینده سنا شرکت کرده و توضیحات خود را ارائه کنند.

نخستین جلسه کمیته سنا در ماه ژانویه برگزار شده بود. در جلسه‌ای در کمیته نیروهای مسلح سنا در همان دوره زمانی نیز، مقام‌های ارشد اطلاعاتی آمریکا اعلام کردند که «حملات سایبری» روسیه، «تهدیدی بزرگ» برای ایالات متحده است. آن‌ها در بیانیه‌ای مشترک گفته بودند «روسیه یک بازیگر تمام‌عیار سایبری است که تهدیدی بزرگ برای دولت، ارتش، و زیرساخت‌های دیپلماتیک، تجاری و حساس آمریکاست».

جلسه دی‌ماه در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما برپا شده بود. پس از پایان کار دولت آقای اوباما و آغاز کار دولت دونالد ترامپ، اتهام‌ها به روسیه مبنی بر دخالت سایبری و جهت‌دهی به افکار عمومی و دیگر اقدامات مسکو ادامه پیدا کرد.

در آن زمان آقای ترامپ گزارش سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده در مورد دخالت‌های سایبری روسیه را پذیرفت و گفت ممکن است اقدامی در پاسخ به این حملات مسکو انجام دهد.

کمیته امور اطلاعاتی سنا، سال گذشته میلادی، علنا از حملات سایبری و هکری روسیه، به کارزار دمکرات‌ها و کمیته ملی این حزب، انتقاد کرده و گفته بود هدف از آن‌ها کمک به پیروزی آقای ترامپ در انتخابات بوده‌است.

ترامپ پیش‌تر اظهارات و اتهام‌ها در مورد دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و یا کمک این کشور به پیروزی خود را رد کرده و گفته بود متهم کردن روسیه در این زمینه، بهانه‌‌ای از سوی حزب دموکرات به خاطر شکست در انتخابات ریاست جمهوری‌ست.

XS
SM
MD
LG