لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۷

ظریف از اعلام آمادگی ایران برای مذاکره با عربستان خبر داد


ظریف همراه داوود اغلو (اولی از راست) و سرتاج عزیز، وزیر خارجه پاکستان، در حاشیه نشست اکو
ظریف همراه داوود اغلو (اولی از راست) و سرتاج عزیز، وزیر خارجه پاکستان، در حاشیه نشست اکو
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز ششم آذر در یک کنفرانس خبری در تهران از اعلام آمادگی ایران برای گفت‌وگو با مقام های عربستانی خبر داد ولی گفت که زمان این مذاکرات هنوز مشخص نیست.

وی در پاسخ به پرسش خبرگزاری مهر در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه ترکیه در تهران گفت که «به عربستان هم سفر خواهم کرد باید زمان دقیق آن معلوم شود و حتما منتظر گفت‌وگو با برادران خود در عربستان هم هستیم».

پرسش در مورد سفر وزیر خارجه ایران به عربستان در حالی مطرح می‌شود که از زمان روی کار آمدن دولت جدید، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی دو سفر منطقه‌ای داشته است که نخستین به عراق و دیگری به ترکیه بوده است.

همزمان طی هفته‌های گذشته و با رویکردی جدید مبتنی بر گفت‌وگو و دیپلماسی میان مقام‌های واشینگتن و تهران بر سر پرونده اتمی ایران، مقام‌های بانفوذ سعودی نگرانی خود را از نزدیکی دو کشور نشان داده‌اند.

برخی از چهره‌های مهم سیاسی، امنیتی و مالی آن کشور در این زمان نگرانی و انتقاد خود را از این موضوع و نیز توافق بر سر پرونده هسته‌ای پنهان نکردند.

پیشتر خبرگزاری رویترز در تحلیلی نوشته بود رهبران سعودی از اين هراس دارند که در صورت نوعی توافق هسته‌ای بين غرب و ايران، دولت آمريکا اجازه دهد متحدان منطقه‌ای ايران از رژيم سوريه گرفته تا گروه‌هايی مثل حزب‌الله لبنان بر دامنه فعاليت خود بيافزايند.

البته ریاض در نهایت به‌طور محتاطانه از توافق ژنو در سوم آذرماه استقبال کرد.

دولت عربستان روز چهارم آذرماه پس از عمده کشورهای دیگر در منطقه با انتشار بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرد توافقنامه ژنو با گام‌های بيشتر برای تضمين حقوق همه دولت‌های منطقه برای استفاده صلح‌آميز از انرژی اتمی تعقيب شود.

پیش از آن کشور نیز کویت و قطر از توافق‌نامه میان ایران و ۵+۱ استقبال کرده بودند.

یک روز پیش از کنفرانس خبری وزیران خارجه ایران و ترکیه، اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران، در گفت‌وگویی با روزنامه فایننشال تایمز با تائید دعوت عربستان از او برای شرکت در مراسم حج، اعلام آمادگی کرد برای بهبود روابط میان تهران و ریاض تلاش کند. هر چند او تاکید کرده است که برای این کار به تصمیمی واحد در میان رهبران جمهوری اسلامی نیاز است.

وزیر خارجه ایران قرار است هفته آینده به کویت و نیز عمان سفر کند.

عمان از مهم‌ترین کشورهای منطقه در روابط سیاسی و بین‌المللی با ایران به‌شمار می‌رود که بنا بر گزارش‌ها، گاه نقشی میانجی‌گرایانه‌ای در رابطه با تهران و واشینگتن ایفا کرده است.

در عین حال عبدالله بن زايد آل نهيان، وزير خارجه امارات عربی متحده، نیز قرار است امروز، پنجشنبه، برای ديدار با محمدجواد ظريف و برخی ديگر از مقام‌های ايرانی وارد تهران شود.

این نخستین سفر وزیر خارجه امارات از زمان روی کار آمدن دولت جدید در ایران است.

امارات متحده عربی از نخستین کشورهای منطقه بود که از توافق‌نامه سوم آذر ماه استقبال کرد.

بخش مهمی از کنفرانس خبری مشترک آقای ظریف و احمد داوود اغلو در دفتر مطالعات سیاسی وزارت خارجه در تهران به موضوع سوریه اختصاص داشت.

وزیر خارجه ایران در مورد سوریه گفته است هر دو کشور ایران و ترکیه برای «برقراری صلح» در سوریه با وجود «برخی اختلاف‌نظرها» تلاش می‌کنند.

این گفته‌های تکرار سخنان مشابه وزرای خارجه کشور در زمان دیدار آقای ظریف از ترکیه است.

بنا به گفته وزیر خارجه ترکیه، قرار است حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در دی ماه به آن کشور سفر کند.

احمد داوود اغلو برای شرکت در اجلاس وزیران خارجه سازمان «اکو» از روز سه‌شنبه در تهران است.

ایران میزبان این نشست و رئیس دوره‌ای جدید این سازمان است.
XS
SM
MD
LG