لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۰

عربستان ۶۲ مظنون به ارتباط با القاعده در سوریه و یمن را بازداشت کرد


نیروهای امنیتی یک آزمایشگاه ساخت بمب را نیز کشف کرده‌اند
نیروهای امنیتی یک آزمایشگاه ساخت بمب را نیز کشف کرده‌اند
مقام‌های امنیتی عربستان سعودی می‌گویند ۶۲ نفر را به خاطر آنچه «ارتباط آنها با القاعده در یمن و سوریه» به ظن «انجام عملیات علیه اهداف دولتی و خارجی» عنوان شده، بازداشت کردند.

خبرگزاری رسمی سعودی، «وکاله الانباء»، در خبری که ۱۶ اردیبهشت ماه در وب‌سایت انگلیسی‌زبان خود منتشر کرده، می‌گوید در عملیات جست‌وجو و حمله، یک آزمایشگاه کشف شده است که از جمله برای ساختن بمب از آن استفاده می‌شد.

به گفته «وکاله الانباء» در این آزمایشگاه ابزار نجات و تجهیزاتی برای جعل مدارک و اسناد رسمی نیز وجود داشته است.

به گفته این خبرگزاری مبلغی بالغ بر ۹۰۰ هزار ریال سعودی (۲۴۰ هزار دلار آمریکا) نیز کشف شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز از همین خبرگزاری و از قول سخنگوی وزارت کشور عربستان سعودی، ژنرال منصور الترکی، گفته است که یک فلسطینی، یک یمنی و یک پاکستانی در میان دستگیر شدگان هستند و مابقی ۵۹ نفر شهروندان سعودی‌اند.

به گفته ژنرال ترکی، ۳۵ نفر از بازداشت‌شدگان آزاد شده و در انتظار اجرای دادگاه در رابطه با اتهام‌های امنیتی هستند.

به گفته این مقام سعودی، کسانی که بازداشت شده‌اند با اعضای القاعده در یمن و سوریه در هماهنگی بوده‌اند و در حال برنامه‌ریزی برای قاچاق اسلحه و آماده‌کردن حملات -از جمله علیه مقام‌های ارشد دولتی و روحانیون سعودی- بوده‌اند.

به گفته این سخنگوی وزارت کشور عربستان، مقام‌های امنیتی طی ماه‌ها از طریق اینترنت در حال رصد این گروه بوده‌اند.

خبرگزاری رویترز از قول ژنرال ترکی می‌گوید که رصد شبکه‌های اجتماعی در اینترنت نقش عمده‌ای در بازداشت این افراد داشته و نیز نشان داده است که چگونه القاعده در سوریه ویمن با یکدیگر و در هماهنگی با اعضای آن در داخل آن کشور ارتباط برقرار می‌کردند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، عربستان سعودی به دلیل نگرانی از تاثیر شورش‌ها در کشورهای هم‌جوار خود بر اقدامات امینتی افزوده است.

با این همه خبرگزاری رویترز از قول گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گوید برخی از هزاران بازداشتی یک دهه گذشته در عربستان سعودی به اتهام‌های امنیتی، معترضانی صلح‌طلب بوده‌اند؛ آنچه مقام‌های سعودی آن را رد می‌کنند.
XS
SM
MD
LG