لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۴

عراق از عربستان خواست سفیر خود در بغداد را فرا بخواند


دولت عراق از عربستان سعودی خواسته‌است تا سفیر خود را در بغداد فراخوانده و به جایگزین کردن او با فرد دیگری اقدام کند.

به گزارش رویترز ثامر السبهان، نخستین سفیر عربستان در بغداد طی ۲۵ سال گذشته، از سوی وزارت خارجه عراق به «فرا رفتن از پروتکل‌های دیپلماتیک و وظایف نماینده خارجی» متهم شده‌است.

احمد جمال، سخنگوی وزارت خارجه عراق، گفته است آقای سبهان «مانعی بر سر راه توسعه روابط عراق و عربستان است».

آقای جمال در توئیتر خود گفته دولت بغداد خواستار جابه‌جایی او با فرد دیگری شده‌است.

سفیر عربستان در بغداد پیش‌تر از دولت عراق خواسته بود مانع از فعالیت‌های گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در حریان حملات علیه «حکومت اسلامی» شود. او معتقد بود این کار جلوی آزار و اذیت سنی‌مذهب‌های ساکن عراق به دست گروه‌های شبه‌نظامی شیعه را می‌گیرد.

در پی این درخواست‌ها، گروهی از چهره‌های سیاسی و نیز رهبران شبه‌نظامی خواستار برکناری او شده بودند.

ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق، نیز در پایان خرداد ماه، سفیر عربستان را به دخالت در امور داخلی عراق متهم کرد و گفته بود که تحرکات این سفیر، با چارچوب مسئولیت‌هایش منافات دارد.

برخی دیگر گفته‌های سفیر نیز خبرساز شده‌اند؛ او درباره جنگ فلوجه در حساب کاربری خود در سایت توییتر «حضور» ایرانی‌ها در «نزدیکی فلوجه» را نشان «خواست‌ آن‌ها برای آنکه عراقی‌های عرب را در آتش فرقه‌گرایی بسوزانند و دموگرافی عراق را تغییر دهند» توصیف کرده بود.

ایران، اتهام دامن‌زدن به اختلافات و تنش‌های فرقه‌ای در عراق را رد کرده‌است.

سفیر عربستان سعودی، اخیرا، به‌تاکید، از «توطئه ترور» خودش نیز سخن گفته است. این سخنان پس از آن مطرح شد که یکی از رهبران شبه‌نظامی شیعه در عراق، به یک شبکه محلی گفته بود کشتن سفیر برایش «باعث افتخار» است.

دولت عراق می‌گوید تهدیدی جانی علیه سفیر عربستان نیافته‌است.

آقای سبهان در واکنش به درخواست برکناری‌اش، به شبکه العربیه گفته است سیاست عربستان در عراق تغییری نخواهد کرد و تاکید کرده میان سیاستمداران دو کشور «روابط دوستانه‌ای» برقرار است.

XS
SM
MD
LG