لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۴

عربستان: برای ایجاد رابطه صلح‌آمیز با ایران سه دهه تلاش کردیم


عادل جبیر
عادل جبیر

وزیر خارجه عربستان سعودی می‌گوید کشورش خواستار روابط صلح‌آمیز با ایران است اما برای بازگشت به رابطه عادی، تهران باید «رفتار خود را» در قبال ریاض «تغییر دهد».

این سخنان پس از آن بیان شده که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در پایان سفر اخیر خود به پاکستان، ابراز امیدواری کرده است در آینده نزدیک، «مسیر درستی» برای حل و فصل مشکلات تهران و ریاض پیدا شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان، هشتم فروردین ماه در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با همتای خود از آفریقای جنوبی گفته است کشورش «روابطی صلح‌آمیز با ایران می‌خواهد».

آقای جبیر افزوده است که عربستان برای نزدیک شدن به تهران بیش از سه دهه تلاش کرده، اما «در پاسخ هیچ چیز دریافت نکرده است».

به گفته وزیر خارجه عربستان، به جای رابطه و دوستی، ایران در روابط داخلی آن کشور دخالت کرده و به اماکن دیپماتیکش حمله کرده‌است.

اظهارات الجبیر در مورد ایران؛ دیدگاه کامران متین، و حسین علیزاده در گفت‌وگو با الهه روانشاد
please wait

No media source currently available

0:00 0:06:28 0:00
لینک مستقیم


ایران دخالت در مسائل داخلی عربستان را رد می‌کند. از سویی، رهبر جمهوری اسلامی، حمایت خود را از برخی روحانیون سرشناس شیعه در آن کشور اعلام کرده است. در پی اعدام شیخ نمر، یکی از همین روحانیون، آیت‌الله خامنه‌ای عربستان را تهدید کرد که «دست انتقام الهی» گریبان مقام‌های آن کشور را خواهد گرفت.

در حالی که اعدام شیخ نمر با واکنش‌های انتقادی روبه‌رو شده بود، گروهی از افراد در ایران به اماکن دیپلماتیک عربستان حمله کرده و سفارت آن کشور را در تهران آتش زدند.

حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان بازتاب‌های گسترده‌ای را همراه آورد و برخی تحلیل‌گران گفتند پیامدهای آن فراتر از آن چیزی بود که مهاجمان فکر می‌کردند، و به ریاض کمک کرد تا از بار انتقادها علیه خود بکاهد. در عین حال عربستان و برخی از متحدان آن کشور نیز رابطه خود را با ایران قطع کردند.​

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران و اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان را محکوم کرده‌ و از آن انتقاد کرده‌اند.

در عین حال گروهی از نمایندگان اصولگرای مجلس ایران نیز به انتقاد از واکنش‌ آقایان روحانی و هاشمی رفسنجانی پرداختند.

البته این بار اول نیست که روابط دو کشور قطع می‌شود و مناسبات هر دو کشور بارها با تنش‌هایی شدید همراه شده‌است.

علاوه بر مسائل داخلی دو کشور، ایران و عربستان بر سر رویکرد در قبال بحران‌های منطقه‌ای، از سوریه تا یمن، نیز اختلافات فاحشی دارند و از دو قطب کاملا متفاوت حمایت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG