لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۱

انتقاد از «پیشنهاد» عربستان برای ساخت مسجد در آلمان برای پناهجویان


یک سیاستمدار آلمانی می‌گوید «آلمان به پول برای ساختن مسجد نیاز ندارد. چیزی که کمبود آن مشهود است احساس همبستگی با پناهجویان است.»
یک سیاستمدار آلمانی می‌گوید «آلمان به پول برای ساختن مسجد نیاز ندارد. چیزی که کمبود آن مشهود است احساس همبستگی با پناهجویان است.»

سیاستمداران آلمانی پیشنهاد عربستان سعودی برای ساختن صد مسجد برای پناهجویان سوری که وارد آلمان شده‌اند را برخوردی «تلخ» و «طعنه‌آ‌میز» توصیف کرده و از آن انتقاد کردند.

به گزارش روزنامه بریتانیایی ایندیپندنت، همزمان با ورود هزاران پناهجوی سوری به آلمان در هفته‌های اخیر، ظاهرا حکومت عربستان پیشنهاد داده که به ازای هر صد نفر پناهجویی که وارد آلمان شود برای آن‌ها یک مسجد بسازد.

اما اندرو شوئر، دبیرکل حزب دمکرات مسیحی در ایالت جنوبی بایرن به شدت از این «پیشنهاد» عربستان سعودی انتقاد کرده است.

آقای شوئر گفته است «این حتی از یک برخورد طعنه‌آمیز نیز بد‌تر است. اینکه اخوان المسلمین نیست. حس همبستگی در جهان عرب کجا رفته است؟»

یک سیاستمدار دیگر این حزب به نام اشتفان مایر نیز گفت: «آلمان به پول برای ساختن مسجد نیاز ندارد. چیزی که کمبود آن مشهود است احساس همبستگی با پناهجویان است.»

ریچارد داوکینز که به خاطر نظرات انتقادی و جنجالی در مورد مذهب شهرت دارد نیز در مورد این مسئله اظهار نظر کرده و پیشنهاد عربستان سعودی را «یا یک لطیفه تلخ و یا یک توهین تلخ به سخاوت آلمان در رفتار با پناهجویان» توصیف کرده است.

به اعتقاد او پیشنهاد عربستان سعودی به هیچ وجه به سود پناهجویانی که به آلمان می‌آیند نیست.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز دوشنبه بار دیگر از رهبران کشورهای اروپایی خواست تا ضمن همکاری با یکدیگر و با پذیرش مسئولیت مشترک راه‌حل عملی و قابل قبولی برای بحران مهاجران پیدا کنند.

او درآستانه اجلاس فوق‌العاده رهبران کشورهای اروپایی که روز چهارشنبه برگزار می‌شود افزود: «آلمان برای کمک آماده است. ولی این فقط مشکل آلمان نیست بلکه به همه اروپا مربوط است. اروپا باید به طورمشترک اقدام کند و مسئولیت بپذیرد. آلمان به تنهایی نمی‌تواند این وظیفه را انجام دهد.»

طی هفته‌های گذشته عربستان سعودی و سایر کشورهای ثروتمند عربی پیرامون خلیج فارس، به خاطر نپذیرفتن پناهجویان سوری به شدت مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

البته هفته گزارش‌هایی در رسانه‌های عربی منتشر شد که عربستان از زمان شروع جنگ داخلی سوریه «حدود ۵۰۰ هزار نفر از مهاجران اهل این کشور را پذیرفته است». روزنامه عربی‌زبان الحیات گزارش داد که هزاران شهروند سوری که در عربستان سعودی ساکن شده‌اند به عنوان «کارگر» و «نه پناهجو» به آن کشور رفته‌اند.

شبکه خبر سی‌ان‌ان نیز پیشتر گزارش داده بود، که امارات متحده عربی گفته است ۵۳۰ میلیون دلار برای کمک به پناهجویان به سازمان‌ ملل پرداخته است.

XS
SM
MD
LG