لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۰

عربستان: کمک‌ها به یمن می‌روند، وقتی شرایط مناسب باشد


حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به شورشیان در یمن از ده روز پیش آغاز شده است
حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به شورشیان در یمن از ده روز پیش آغاز شده است

در پی درخواست صلیب سرخ جهانی برای ایجاد آتش‌بسی موقت و ارائه کمک به شهروندان یمنی، عربستان سعودی که رهبری ائتلاف علیه شورشیان حوثی را بر عهده دارد، گفت کمک‌ها وقتی شرایط مناسب باشد، به یمن فرستاده می‌شوند.

ژنرال احمد عسیری، سخنگوی ارتش عربستان، ۱۵ فروردین ماه، گفت «کمک‌ها خواهند رسید، وقتی ما قادر باشیم شرایط را مهیا کنیم، [در نتیجه آن] کمک‌ها به سود مردم خواهند بود».

خبرگزاری فرانسه از قول این ژنرال ارتش سعودی نقل کرده است که ائتلاف علیه شورشیان حوثی، لازم می‌بیند این کمک‌ها زمانی به یمن بروند، که مداخله‌ای در جریان عملیات ایجاد نکند، زندگی امدادگران در خطر نباشد و کمک‌ها به دست‌های ناباب نرسد.

پیش از گفته‌های ژنرال عسیری، صلیب سرخ جهانی از طرف‌های درگیر خواسته بود آتش‌بسی ۲۴ ساعته در يمن ایجاد کنند و کلیه راه‌های زمینی، هوایی و دریایی را برای دسترسی به کسانی که در جریان حملات هوایی عربستان و متحدان آن گرفتار شده اند، باز شود.

صلیب سرخ جهانی خواستار آتش‌بس فوری طرف‌های درگیر در یمن شده است

درگیری‌ها و عملیات در یمن به بسته شدن فرودگاه‌ها و تعلیق فعالیت‌های بندرگاه‌های آن کشور انجامیده است، آنچه عملا برای کار امدادگران و سازمان‌های کمک‌رسانی مشکل ایجاد کرده است.

اما سخنگوی ارتش عربستان می‌گوید ائتلاف نمی‌خواهد که شبه‌نظامیان به کمک‌ها دسترسی پیدا کنند.

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، ۱۰ روز پیش عملیات هوایی خود را در یمن آغاز کرد. هدف این حملات، شورشیان شیعه‌مذهب حوثی در آن کشور است که عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن، را سرنگون کرده و با کمک یگان‌های وفادار به علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری پیشین، به سمت عدن، جنوب آن کشور، پیش رفته‌اند.

در نقشه‌ای از روزنامه نیویورک‌تایمز، محل درگیری‌ها و حملات اخیر مشخص شده است؛ سمت راست: حمله القاعده به ساختمان‌های دولتی و آزاد کردن صدها زندانی، ۲ آوریل. سمت چپ بالا: حمله‌هوایی ائتلاف در ۳۰ مارس که ده‌ها کشته و زخمی در یک اردوگاه برجای گذاشت. سمت چپ پایین: انفجار در یک کارگاه که به کشته شدن ۳۳ نفر در اول آوریل انجامید. پایین: ۲۶ مارس، پزشکان بدون مرز گفتند تنها در یک روز ۱۱۱ زخمی دریافت کرده‌اند.

به گفته مقام‌های سازمان ملل طی درگیری‌های نزدیک به دو هفته گذشته، ۵۱۹ نفر کشته و ۱۷۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

سازمان صلیب سرخ جهانی گفته است ده‌ها هزار نفر در حال فرار از مناطق جنگ‌زده هستند که در جاده‌ها پراکنده‌اند یا به روستاها پناه برده‌اند.

طی روزهای گذشته کشورهای مختلفی شهروندان خود را از یمن خارج کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG