لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۳

آغاز مرحله تازه عملیات «نیروهای دمکراتیک سوریه» علیه «داعش» در رقه


اعضای «نیروهای دمکراتیک سوریه» در اطراف رقه
اعضای «نیروهای دمکراتیک سوریه» در اطراف رقه

اندکی پس از اعلام خبر ارسال زره‌پوش برای «نیروهای دمکراتیک سوریه»، این گروه متشکل از شبه‌نظامیان عمدتا کـُرد گفته فاز تازه‌ای از عملیات، برای حمله به مرکز اصلی حضور گروه «حکومت اسلامی»، در شهر رقه، را آغاز کرده‌است.

«نیروهای دمکراتیک سوریه» ۱۶ بهمن ماه اعلام کردند عملیات تازه آن‌ها با «افزایش حمایت‌های ائتلاف بین‌المللی [به رهبری آمریکا]» آغاز شده‌است.

این گروه گفته است فاز تازه عملیاتی، هم از طریق حملات هوایی و هم با کمک‌های زمینی نیروهای ویژه ائتلاف به رهبری آمریکا انجام می‌شود.

یک سخنگوی «ن.‌د.س» -که عمدتا در برگیرنده شبه‌نظامیان کـُرد «یگان‌های مدافع خلق» و نیز شماری از گروه‌های «ارتش آزاد» است- می‌گوید این «سومین فاز»ِ عملیات آن‌ها علیه «داعش»، از ماه میلادی نوامبر در سال گذشته، به این‌سو است.

هدف از مرحله تازه «محاصره رقه و قطع رابطه آن» با دیگر نقاط تحت کنترل گروه حکومت اسلامی، قبل از یورش به داخل شهر، عنوان شده‌است.

یک روز پیش از این در ۱۵ بهمن ماه، حملات هوایی ائتلاف دو پل در مناطق جنوبی این شهر را هدف قرار داد و تخریب کرد.

در عین حال کشور اردن نیز اعلام کرده است در جریان حملات ائتلاف ضد داعش در جنوب سوریه شرکت کرده و یک انبار مهمات، یک کارگاه تولید خودروهای بمب‌گذاری‌شده و «سربازخانه» این گروه را هدف قرار داده‌است.

چندی پیش از آغاز عملیات تازه «نیروهای دمکراتیک سوریه» خبرگزاری‌ها به نقل از شماری از اعضای «ن‌.د‌.س»، و مقام‌های آمریکایی، گفته بودند ائتلاف به رهبری واشینگتن برای نخستین بار، اقدام به ارسال «خودروهای زرهی» برای نیروهای مورد حمایت خود کرده است.

در همان زمان خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز به نقل از سخنگوی «نیروهای دمکراتیک سوریه» گفته بودند دولت دونالد ترامپ، وعده افزایش حمایت‌ها و کمک‌ها را داده‌است.

شبه‌نظامیان گروه موسوم به حکومت اسلامی، از سال ۲۰۱۴ دست به پیشروی‌های عمده‌ای در عراق و سوریه زدند و شماری از شهرهای بزرگ این دو کشور، از جمله رقه در سوریه و موصل در عراق را به کنترل خود درآوردند. این گروه از طرف سازمان ملل متحد یک گروه تروریستی شناخته می‌شود و آتش‌بس‌های سوریه شامل آن نمی‌شود.

XS
SM
MD
LG