لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۶

یک سناتور آمریکایی از تنظیم «قطعنامه جنگ با ایران» خبر داد


سناتور گراهام از حمایت گروه‌های محافظه‌کار برخوردار است، اما به نظر نمی‌رسد در خواست او در شرایط فعلی از اقبال چندانی برخوردار شود
سناتور گراهام از حمایت گروه‌های محافظه‌کار برخوردار است، اما به نظر نمی‌رسد در خواست او در شرایط فعلی از اقبال چندانی برخوردار شود
لیندسی گراهام، یک سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی گفته است که تصمیم دارد برنامه‌ای برای استفاده از قدرت نظامی در برابر ایران تنظیم و به کنگره آمریکا ارائه کند.

این سناتور که از حمایت یک گروه محافظه‌کار آمریکایی به نام «همبستگی مسیحیان با اسرائیل» برخوردار است می‌گوید این درخواست تا دو سه ماه آینده و در صورتی‌که تغییری در سیاست‌های ایران رخ ندهد، به کنگره فرستاده می‌شود.

گراهام معتقد است «نشان دادن قدرت» تنها راهی‌ست که می‌تواند تهران را مجبور کند دست از برنامه اتمی خود بکشد.

برنامه اتمی ایران و اختلاف بر سر تعلیق آن از جمله مهم‌ترین ریشه‌های بحران سیاسی میان ایران و غرب و به‌ویژه ایالات متحده است.

گفته‌های سناتور گراهام درحالی‌ست که طی روزهای گذشته گزارش‌ها و خبرهای زیادی در مورد درخواست از رئیس‌جمهوری آمریکا برای «گفت‌وگو» با دولت ایران منتشر شده‌اند.

از جمله کسانی که خواهان گفت‌وگوی دولت باراک اوباما با ایران شده‌اند، ۱۳۰ نفر از نمایندگان کنگره ایالات متحده هستند؛ آنها در بخشی از نامه خود در این مورد به رئیس‌جمهوری نوشته‌اند «اين نخستين باری نيست که ايران يک رئيس‌جمهوری را بر بستر ميانه‌روی و اصلاح انتخاب می‌کند، تاريخ به ما نشان داده که در قبال چشم‌انداز تحولی معنادار در اين کشور بايد هوشيارانه برخورد کرد.»

این درخواست به گفته کارشناسان مسائل ایران و آمریکا از اهمیت زیادی برخوردار است.

در عین حال نشریه واشینگتن‌پست نیز روز ۲۸ تیرماه گزارش داد که کنگره آمریکا برخلاف سال‌های گذشته تشدید تحریم‌ها علیه تهران را هنوز به کاخ سفید ارسال نکرده است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری منتخب ایران، با شعار «تعامل در سیاست خارجی» به کارزار انتخاباتی وارد شد.

پیروزی او در انتخابات، محتاطانه، با خوش‌بینی مقام‌های آمریکایی از جمله رئیس‌جمهوری آن کشور روبه‌رو شده است.

هر چند در آمریکا نیز کسانی مانند سناتور گراهام چندان به تغییرات در ایران خوش‌بین نیستند؛ در خود ایران نیز رهبر جمهوری اسلامی به گفت‌وگو با واشینگتن خوش‌بین نیست و این موضوع را بارها، از جمله طی روزهای گذشته، اعلام کرده است.
XS
SM
MD
LG