لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۷

«خفگی و گازگرفتگی» دلیل مرگ زندانیان شهرکرد اعلام شد


مدیر کل پزشکی قانونی استان چهارمحال و بختیاری در ایران، اعلام کرد «گازگرفتگی و خفگی ِ ناشی از کمبود اکسیژن» دلیل مرگ ۱۳ زندانی ِ زندان شهرکرد، در حادثه آتش‌سوزی مرداد ماه در آن است.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، پنجم شهریور ماه از قول منصور فیروزبخت، مدیر کل پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری، می‌گوید «بر اساس نتایج بررسی‌ها و آزمایش‌های تخصصی علت مرگ همه ۱۳ زندانی فوت‌شده در این حادثه، گازگرفتگی و خفگی ناشی از کمبود اکسیژن تشخیص داده شده است.»

به گفته این مقام دولتی اجساد این افراد برای خاکسپاری به خانواده‌های آنها تحویل داده شده است.

روز ۱۳ مرداد ماه، در زندان شهرکرد آتش‌سوزی رخ داد که خبرگزاری ایرنا می‌گوید «۱۱ زندانی در زمان حادثه و ۲ زندانی دیگر در بیمارستان» در پی آن جان خود را از دست دادند.

پیشتر سحام‌نیوز، وب‌سایت حزب اعتماد ملی و نزدیک به مهدی کروبی، گفته بود پس از اعتصاب غذای اعتراض‌آمیزی که در این زندان رخ داده و اقدام رئیس زندان برای تنبیه زندانیان، اعتراضی دیگر رخ می‌هد و لباس‌ها و تشک‌ها آتش زده می‌شوند.

رئیس سازمان زندان‌ها پیش از این گفته بود بر پایه آنچه دوربین‌ها ثبت کرده‌اند یک نفر به طور عمدی اقدام به ایجاد آتش در زندان کرده است.

سحام‌نیوز در گزارش خود آورده بود که زندانبانان با قفل کردن درهای اصلی زندان مانع امدادرسانی به زندانيان شدند و رئيس آن نيز با این استدلال که زندانيان ممکن است فرار کنند به آتش‌نشان‌ها اجازه نداده بود دیوار زندان را برای کمک‌رسانی خراب کنند.

روزنامه شهروند، چاپ تهران، پس از این حادثه از قول فرماندار شهرکرد گفته بود «شواهد نشان می‌دهد يک آتش‌سوزی کوچک در يکی از بند‌ها اتفاق می‌افتد که زندانيان برای خاموش کردن آتش با انداختن پتو حريق را بيشتر می‌کنند و راهروی بند ۲ در پی اين آتش‌سوزی بسته می‌شود و ۱۱ زندانی در پی استنشاق دود فوت می‌کنند».

رئیس قوه قضائیه ایران، سازمان بازرسی کل کشور را مامور تحقیق درباره این موضوع کرده بود.

ناصر سراج، رئیس این سازمان هفته گذشته اعلام کرد، نتیجه تحقیقات را به صادق لاریجانی ارائه داده است.

XS
SM
MD
LG