لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۶

رباب شهریان؛ بازگشت دوباره به مدیریت ورزش زنان


وزیر ورزش و جوانان، رباب شهریان را به عنوان معاون امور بانوان این وزارتخانه انتخاب کرد و به دوران پر حاشیه فعالیت مرضیه اکبرآبادی در این سمت خاتمه داد.

دی ماه ۱۳۸۸ و در چهارمین ماه ریاست علی سعیدلو بر سازمان تربیت بدنی، شهریان جای خودش را به مرضیه اکبرآبادی داده بود. آنها حالا پس از چهار سال، مجدداً جابه‌جا می‌شوند.

در بخشی از حکم محمود گودرزی به خانم شهریان آمده: «انتظار دارم جهت نهادینه نمودن ورزش بین بانوان، حضور در صحنه‌های بین‌المللی با رویکرد عفاف و حجاب و نمایش توانمندی زن ایرانی در فرهنگ غنی و پویای اسلامی و توجه به توسعه امکانات مختص این قشر تلاش نمایند.»

شهریان که تحصیلاتش هم مدیریت تربیت بدنی است، كارش را از انجمن آمادگی جسمانی آغاز کرد و در آغاز دهه ۸۰ و در دوران ریاست محسن مهرعلیزاده بر سازمان تربیت بدنی، مدیر انجمن‌های ورزشی بانوان سازمان تربیت بدنی شد.

از سال ۸۳ تا امروز و از آغاز دوران ریاست رضا قراخانلو بر کمیته المپیک، عضو هیئت اجرایی این كمیته‌ هم بوده است.

مرداد ۸۴ و هنگامی که معاونت مركز توسعه‌ ورزش زنان سازمان تربیت‌بدنی را برعهده داشت، به عنوان یكی از ۱۴ مدیر زن برگزیده كشور معرفی شد. در بخشی از حکم تجلیل او که توسط زهرا شجاعی رییس وقت امور مشاركت زنان اهدا شد، آمده بود: «با همت و اراده‌ خود در دولت اصلاحات و افق‌های روشنی كه رییس جمهور خاتمی گشودند در شمار بانوان برتر قرار گرفته‌اید، به پاس همكاری شما در توسعه مشاركت زنان، از شما تقدیر می شود.»

اردیبهشت ۸۵ از سوی محمد علی‌آبادی به عنوان مدیرکل دفتر توسعه‌ ورزش بانوان منصوب شد. او ابلاغ عضویت در شورای ورزش قهرمانی را هم از علی آبادی گرفت. آن موقع، عنوان «معاونت ورزش بانوان» به دفتر توسعه‌ ورزش بانوان تغییر کرد. خانم شهریان، همزمان سمت نایب رئیس فدراسیون هندبال در دوران ریاست علیرضا رحیمی را هم برعهده داشت.

همان موقع وقتی تیم فوتبال دختران برلین به ایران رفت، در ورزشگاه آرارات تماشاگر بازی برلینی‌ها با تیم ملی ایران بود و در پایان مسابقه گفت: «حضور تماشاگران، مهم‌ترین نتیجه‌ برگزاری این بازی‌های دوستانه است. این بازی نه تنها برای ما بار فنی زیادی داشت، بلكه سبب شد به كار فرهنگی نیز بپردازیم و برای زنان اوقات فراغتی فراهم آوریم.»

شهریان همواره رابطه خوبی با خدیجه سپنجی، مسئول وقت فوتبال بانوان، داشت و در مصاحبه‌های مختلف از او تجلیل می‌کرد. اما بعداً سپنجی در انتخابات فدراسیون، جای خود را به فریده شجاعی داد که او نیز مانند اکبرآبادی، دورانی پر انتقاد را سپری کرده است.

پیشتر شهریان درباره سپنجی گفته بود: «كسب جایزه ویژه فیفا از سوی خدیجه سپنجی به خاطر توسعه‌ فوتبال زنان از جمله افتخارات به یادماندنی است.» دور از ذهن نیست که او حالا مجدداً یاران قدیمی و تعدادی از مدیران پیشین ورزش بانوان را دعوت به کار کند.

آبان ۸۷ و در دوره ریاست علی آبادی بر کمیته المپیک، شهریان مجدداً به عنوان عضو هیئت اجرایی کمیته المپیک انتخاب شد. او در دوران مدیریت علی سعیدلو هم «مسئول امور ورزش بانوان سازمان تربیت بدنی» بود که فقط چهار ماه در این سمت فعالیت کرد و جای خودش را به مرضیه اکبرآبادی داد.

در مراسم تودیع و معارفه این دو، مهرداد سراج مدیر كل دفتر معاون رییس جمهور با بیان اینکه نگاه دولت احمدی‌نژاد نگاهی توسعه‌ای به ورزش زنان و مردان دارد، درباره نحوه انتخاب اکبرآبادی گفت: «گزینه‌های مختلفی در نظرگرفته شد. افراد دعوت شدند و برنامه‌های خود را ارائه و تبیین كردند كه با توجه به برنامه‌های ویژه خانم اكبرآبادی، ایشان توسط سعیدلو انتخاب شد که امید است شاهد شکوفایی ورزش بانوان باشیم.»

گرچه نخستین تصمیم اکبرآبادی، ممنوعیت مصاحبه مربیان بود و در ادامه نیز روند مدیریت او و تصمیمات سلیقه‌ای که اتخاذ می‌کرد، باعث شددوران پرحاشیه‌‌ای برای ورزش بانوان ایران رقم بخورد.

شهریان بلافاصله توسط سعیدلو، سرپرست جدید فدراسیون آمادگی جسمانی شد اما فاطمه ابوالقاسمی رئیس برکنار شده این فدراسیون با اعتراض به رئیس سازمان ورزش گفت: «از اخبار تلویزیون فهیمدم كه بركنار شده‌ام. یعنی خودم نمی‌دانستم بركنار شده‌ام، در حالی كه حتی مراسم معارفه‌ فرد جدید هم برگزار شده بود.»

مرداد ۸۹ و با تشکیل مجمع انتخاباتی، رباب شهریان رئیس فدراسیون آمادگی جسمانی و ایروبیک شد. پروانه نظرعلی دیگر كاندیدای زن به نفع شهریان انصراف داده بود. خانم شهریان، شهریور ۹۰ عضو كمیته ورزش بانوان شورای المپیک آسیا شد. او حالا در عرصه مدیریت، بانوی اول ورزش ایران است.
XS
SM
MD
LG